Uppsala Konsert & Kongress

Bob Ostertag - för första gången i Sverige, konsert med Fred Frith

Dela
Bob Ostertag med elektroniken i fokus
Bob Ostertag med elektroniken i fokus

För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

REVOLVE
Performance Art Days 17 – 19 maj 2018
Samira Elagoz [FI/EG], Katarzyna Kozyra [PL], Honorata Martin [PL], Bob Ostertag & Fred Frith [US], Stina Nyberg [SE], med flera.

 

Arrangörer: Uppsala konstmuseum, Uppsala Konsert & Kongress, Köttinspektionen Dans, Uppsala stadsteater och Gustaf Broms i samarbete med Royal College of Art, London.

Revolve Performance Art Days är en festival som sker i Uppsala för tredje året i rad. Performancekonstens förmåga att verka i ett här och nu står i fokus. Festivalen vill samla och lyfta fram en rikedom av uttryck och konstnärliga strategier som kan utmana, berika och motsäga varandra och låta impulser från bildkonst och scen mötas. Internationellt verksamma konstnärer och grupper medverkar och festivalen förflyttar sig mellan platser av olika karaktär i staden. Läs mer om Revolve: uppsalakonstmuseum.se/revolve

I år blir det dessutom Revolve-premiär för Uppsala stadsteater som medverkar med föreställningen Cock, Cock... Who's There? av den uppmärksammade koreografen Samira Elagoz. Läs mer nedan eller klicka dig vidare till stadsteaterns pressrum: www.mynewsdesk.com/se/uppsala-stadsteater

__________________________________________

Bob Ostertag & Fred Frith - musikpionjärer besöker UKK under Revolve 

Uppsala Konsert & Kongress. Den amerikanske elektronkompositören Bob Ostertag är lika delar musiker och aktivist, och verkar nästan med avsikt söka sina samarbeten på så vitt skilda och oväntade håll som möjligt. I maj besöker han för första gången Sverige, och han gör det tillsammans med den gränslöse gitarristen Fred Frith. 

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Bland dessa oväntade samarbeten hittar vi den världsledande stråkensemblen Kronos Quartet, avantgarde-saxofonisten John Zorn, hårdrockssångaren Mike Patton (känd från band som Faith No More och Fantômas), frijazzgiganten Anthony Braxton, queerpunkaren Lynn Breedlove och dragdivan/singer-songwritern Justin Vivian Bond – artister som på pappret står vitt skilda åt, men som för Ostertag är självklart sammanlänkade med sina starka uttryck och distinkta experimentlusta som röd tråd.

Född i New Mexico, uppväxt i Colorado och nyligen avhoppad från musikkonservatoriet Oberlin flyttade Ostertag till New York, där han snabbt blev djupt involverad i metropolens nyskapande och dynamiska undergroundscen i brytningen mellan 70- och 80-tal. Som svar på tidens politiska turbulens i Syd- och Centralamerika släppte han verket ”Voice of America”, och blev allt mer politiskt intresserad.

Han lämnade sedermera USA och musiken därhän under större delen av 80-talet för att istället leva och verka i El Salvador som internationellt publicerad Centralamerika-kännare, med gästföreläsningar på Yale, Harvard och Princeton, innan han 1988 slog sig ner i den nuvarande hemstaden San Francisco – där han bland annat engagerat sig starkt i HBTQ-rörelsen. Ett av hans mest kända verk, 1992 års ”All the Rage”, skapades som ett beställningsverk från Kronos Quartet och baseras på ljudinspelningar från de kravaller som blossade upp i staden efter att demonstrationer mot den rasande AIDS-epidemin slagits ner av polis. Verket tillägnades den i AIDS bortgångne vännen, författaren och konstnären David Wojnarowicz.

Likt en postmodern renässansmänniska kan Ostertag titulera sig kompositör, journalist, instrumentkonstruktör, författare, politisk aktivist, historiker, kajakinstruktör och professor i film och digital media vid UC Davis. Hans produktion innefattar såhär långt 21 album, två filmer och tre böcker. Det ryktas även om hans möjliga kopplingar till det mediala gerillanätverket The Yes Men. 2005 begick han ”karriärsjälvmord” genom att släppa samtliga album som han själv kontrollerar rättigheterna för till gratis nedladdning på nätet – tillsammans med den förklarande essän ”The Professional Suicide Of A Recording Musician”.

Ostertags och engelskfödde Jeremy Webster ”Fred” Friths vägar korsades redan i 70-talets New York. Frith har gjort sig ett internationellt namn främst som en upptäcktsresande inom gitarrens klangvärld, en bana som startade med självlärda Beatles- och Shadows-covers i 13-årsåldern. Snart breddades dock horisonterna genom annan gitarrbaserad musik från hela världen, och med influenser från blues, John Cage och Frank Zappa bildade han under studietiden vid Cambridge 1968 artrockbandet Henry Cow, som kom att hållas vid liv genom större delen av 70-talet. Debutalbumet ”Guitar Solos” från 1974 kom att bli en vågbrytare, och gjorde att ambientmusikens fader Brian Eno fick upp ögonen för Friths gitarrspel – som därigenom senare kom att höras på Eno-albumen ”Before And After Science” och ”Music For Films”.

1979 korsade Frith Atlanten och blev en del av New Yorks konstmusikliv. Tillsammans med musiker som John Zorn, Zeena Parkins, The Residents med flera rörde han sig på den experimentella scenen i många olika konstellationer – en tid han själv beskriver som befriande från alla konventioner och förväntningar. Under 80-talet började han att komponera musik för film, men har genom hela karriären drivit ett flertal olika parallella projekt och musikaliska linjer. Bland de många namnkunniga samarbetena hittar vi Robert Wyatt (Soft Machine), Uppsalafödde Lars Hollmer (Samla Mammas Manna) och Polarprisvinnaren Dame Evelyn Glennie som sågs på UKK i mars 2017. Grunden i Friths skapande är alltjämt gitarrsträngens svängningar. Vid sidan av konventionella gitarrer och stränginstrument konstruerar han också sina egna varianter, och trakterar dessa med såväl stråke som borste, tygstycken och annat.

- Jag lärde mig komponera i rockband, säger Frith. Det betyder att skriva för och tillsammans med människor jag känner, för att nå fram till en slutprodukt genom en kollektiv process. Genom åren med Henry Cow förälskade jag mig i inspelningsstudion och dess ändlösa möjligheter. Jag omfamnar idén om ”verket” som ett ofärdigt och ständigt muterande väsen. Samarbeten, improvisation, ljudskulptering och synen på komponerandet som en öppen process är fortfarande centralt för mitt sätt att skapa musik.

Det är med stor glädje vi kan presentera dessa två pionjärer inom performance- och improvisationsmusik tillsammans i Sal B under Revolve Performance Art Days.

Bob Ostertag & Fred Frith 
19 maj, Sal B, Uppsala Konsert & Kongress. Biljettsläpp: 10/1 

__________________________________________

Cock, Cock.. Who’s There?
– en dokumentär föreställning om våld och intimitet
Uppsala stadsteater. Med en berättelse som tar oss över tre kontinenter visar koreografen Samira Elagoz sina möten med män som hon mött via datingappar som Tinder och chatforum som Chatroulette. Ett relationslandskap som både virtuellt och IRL växlar mellan brutalt och underbart på kort tid. Föreställningen bjuder samtidigt in publiken till att uppleva hennes resa för att stärka sin självbild och sin relation till män, både sexuellt och på andra sätt.

Elegant, konfronterande, ohämmat humoristiskt och virtuost om åtrå, feminin styrka och det manliga perspektivet.

Cock, Cock.. Who’s There? vann Prix Jardin d'Europe vid Impulstanz 2017, och den tyska danstidskriften Tanz omskrev henne som en av årets mest lovande talanger. 2017 har hon också vunnit Holländska BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. Föreställningen är hett efterfrågad i kölvattnet av #metoo rörelsen. 

Läs mer: www.mynewsdesk.com/se/uppsala-stadsteater

____________________________________________

Curatorer Revolve
Gustaf Broms i samarbete med Royal College of Art i London
Erik Gavelin, Uppsala stadsteater
Esbjörn Mårtensson, Uppsala Konsert & Kongress
Tove Salmgren & Kajsa Wadhia, Köttinspektionen Dans
Rebecka Wigh Abrahamsson, Uppsala konstmuseum
Patric Kiraly, Uppsala konstmuseum

Mer information Revolve: 
Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent Uppsala konstmuseum, 018-727 24 84, 
rebecka.wigh-abrahamsson@uppsala.se
Tove Salmgren, Köttinspektionen Dans, 070 7919844, tovesalmgren@gmail.com
Gustaf Broms, konstnär, gustafbroms@hotmail.com
Karin Sävström, marknadschef, Uppsala Konsert & Kongress, 018 727 90 40, karin.savstrom@ukk.se
Eva Björkman, pressansvarig, Uppsala konstmuseum, 018 727 24 80, eva.bjorkman@uppsala.se
Elisabeth Wennerström, presskontakt, Uppsala stadsteater, 0730 711 222 
elisabeth.wennerstrom@uppsalastadsteater.se

 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Uppsala Konsert & Kongress
Uppsala Konsert & Kongress
Vaksala torg 1
753 75 Uppsala

018 727 90 00https://www.ukk.se/

Uppsala Konsert & Kongress, UKK, har sedan invigningen 2007 blivit en av nordens mest omtalade, uppskattade och framgångsrika mötesplatser för kultur och näringsliv. Här genomförs årligen hundratals kulturevenemang, konferenser, möten, föreläsningar, mässor och utställningar. UKK är ett 14 000 kvadratmeter stort allkonsthus, beläget mitt i en snabbt växande storstad. Husets ledstjärna är att, med ett utbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress är en del av Uppsala kommun 

Följ Uppsala Konsert & Kongress

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uppsala Konsert & Kongress

Lagarbete gör skillnad – i köket och på scenen3.12.2025 11:03:01 CET | Nyheter

Snart öppnar Uppsala Konsert & Kongress dörrarna till årets stora julsatsning – Jul med Cirkus Cirkör – och bjuder på säsongens mest överraskande julbord. Föreställningen, med premiär 17 december, är en helt ny dinnershow skapad exklusivt för Uppsalapubliken. Här får de uppleva en lyxig femrätters julmeny tillsammans med Cirkus Cirkörs prisade scenkonst – från akrobatik och jonglering till minnesmagi och andra halsbrytande discipliner.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye