Aftonbladet storsatsar på ljud – lanserar Sveriges första dagliga nyhetspodd

Aftonbladets nya avdelning Aftonbladet Labs gör en rejäl satsning på voice och audio och släpper nu nyhetspodden Aftonbladet Daily. Den kommer att finnas tillgänglig direkt i de nya smarta högtalare som inom kort släpps på svenska.
– Vi på Acast har längtat efter en riktig Daily-nyhetspodd i Sverige och det är på tiden att vi tillgodoser det behovet. Vi är så stolta att kunna vara med och distribuera Aftonbladets starka format rakt in i framtidens röstdrivna hem, säger Josephine Forssjö, innehållschef Acast Norden.
I Aftonbladet Daily får lyssnaren flera uppdateringar under dagen om det senaste som hänt i Sverige och världen.
– Nyhetspodcast har varit hopplöst underutvecklat i Sverige, och det kommer vi att ändra på. Vårt mål är att Aftonbladet Daily ska bli en naturlig del av nyhetsdagen och fungera som en trampolin in i nyhetsdygnet, säger Patrik Syk, ansvarig för podcast och ljud på Aftonbladet.
Genom samarbetet med Acast kommer Aftonbladet Daily vara nyhetskälla i Google Home och Amazon Alexa när de båda smarta högtalarna lanseras på den svenska marknaden. Podcasten finns redan nu i Aftonbladets egna kanaler och på podcastplattformar,
– Ljud är ett av de mest spännande utvecklingsområdena framåt och vi gör nu en storsatsning med flera initiativ under hösten, säger Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet Labs.
Aftonbladet släppte i dagarna även en tjänst till Google Assistant där användaren kan prata med Aftonbladet för att få senaste nytt uppläst och även hitta hela redaktionens poddkatalog. Utvecklingen på den internationella marknaden visar att ljud i allmänhet och smarta högtalare i synnerhet är något som kommer att växa kraftigt inom de närmaste åren.
– För Aftonbladet har det alltid varit viktigt att skaffa sig en stark position i ett tidigt skede. Det ska vi även göra när det gäller de nya röstdrivna tjänsterna, säger Lotta Folcker.
Även Acasts medgrundare Johan Billgren ser en stark utveckling av ljud framför sig.
– Med smart speaker-revolutionen kommer audio bli en naturlig del av vardagen. Med det följer fler lyssnare och högre krav på kvalitativt innehåll. Nyhetsflödet blir otroligt viktigt eftersom det är en del av ett existerande beteende. Det kommer att bli det första man ber om när man vaknar, säger Johan Billgren.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Josephine Forssjö, innehållschef Acast Norden. Tel: 070-855 58 72. E-post: josephine@acast.se.
Patrik Syk, Head of podcast and voice, Aftonbladet. Tel: 070-161 99 70. E-post: patrik.syk@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikatör Aftonbladet. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.
Bilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



