Publiksuccé för Aftonbladets partiledardebatt – 1,2 miljoner startade strömmar enligt MMS

Tittarna är eniga. Aftonbladets partiledardebatt – med ett helt nytt koncept där partiledarna fick välja debattämne – vann deras gillande. I sociala medier och i chatten på aftonbladet.se strömmade hyllningarna in och i Inizios tittarundersökning direkt efter sändning svarade fyra av fem att debatten hade varit bra.
Nu har också de officiella siffrorna från MMS kommit för sändningen. Debatten, som startade klockan 19, hade 1 020 229 startade strömmar under måndagskvällen. Till det kan läggas de videoklipp från debatten som under kvällen lades ut och som tillsammans samlade 176 745 starter. Totalt alltså nära 1,2 miljoner videostarter, bara under måndagen. Den genomsnittliga tittartiden på debatten var 6 minuter och 46 sekunder.
I mediebranschen pågår en diskussion om hur videotittande online ska mätas och presenteras, och flera mediehus gör egna mätningar.
– Aftonbladet har valt att mäta via MMS, som är branschstandarden för mätningar av tittning av video online. För oss är det viktigt att vara transparenta gentemot både tittare och annonsörer, säger Martin Ekelund, videochef på Aftonbladet.
MMS gör ingen skillnad på om den startade videoströmmen är en autostart eller en manuell start, men tittandet mäts först efter att strömmen varit igång i tio sekunder.
– Autostarterna är bara med under förutsättning att man fortsätter titta. Det har branschen gemensamt beslutat om. Alla var överens om att man inte kan betraktas som en tittare om man omedelbart stänger en ström som man inte själv startat, säger Magnus Anshelm.
– Vi önskar att fler mediehus anslöt sig till MMS, så att vi kan få jämförbara siffror i branschen för hur många som verkligen tittar, säger Martin Ekelund.
Utöver sändningen på aftonbladet.se, som är den som mäts av MMS, sändes partiledardebatten på 33 lokala mediesajter i Sverige, Norge och Danmark.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ekelund, Head of Video, Aftonbladet. Tel: 073-960 08 77. E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se.
Mats Lindkvist, onlinechef MMS. Tel: 08-736 10 10. E-post: mats.lindkvist@mms.se.
Petter Ovander, kommunikatör, Aftonbladet. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.
Bilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

