Aftonbladet förnyar valjournalistiken – låter partiledarna välja ämnen i tv-debatten

Inför valet 2014 förnyade Aftonbladet valjournalistikens tyngsta gren genom att arrangera en historisk partiledardebatt i tv online, den första utanför de traditionella tv-husen. Debatten sågs av en miljonpublik och hyllades av såväl tittare och kritiker som partiledare.
Nu tar Aftonbladet nästa steg för att utveckla formatet. I debatten, som sänds från Cirkus i Stockholm måndagen den 27 augusti, får varje partiledare själv välja vilket ämne hen vill lyfta fram och får 90 sekunder att tala – utan att bli avbruten.
– Partierna söker väljarnas förtroende. Därför är det bra att de får välja ämnen och lyfta det som de tycker är viktigast för Sverige. Och vi förvissar oss om att inget parti efteråt kan säga att man inte fått prata om sina hjärtefrågor, säger Fredrik Krohnman.
Efter anförandet följer en debattrunda där övriga partiledare får möjlighet att replikera.
– Det gäller att hålla det på sekunden. Vi kommer att vara stenhårda med tiden för att det ska bli rättvist, säger Robert Aschberg, som tillsammans med Maria Bjaring leder debatten.
Förhoppningen med formatet, som känns igen från riksdagens debatter, är att få ett spänstigt och dynamiskt politiskt samtal, där partiernas ståndpunkter i olika frågor blir tydliga.
– Vi har jobbat fram ett spännande upplägg som jag tror gynnar tittarna – och väljarna, säger Maria Bjaring.
Tittarna får också möjlighet att ställa frågor direkt till Aftonbladets inrikespolitiska kommentator Lena Mellin, som tillsammans med reporter Malvina Britts sitter i publiken för att ge svar och analysera debatten.
Partiledardebatten pågår mellan 19 och 21. Sändningen drar igång redan klockan 18 när gäster och partiledare gör entré på röda mattan. För- och eftersnack leds av programledaren Matilda Wennerholm från foajén på Cirkus. Hon gästas bland annat av före detta moderatstrategen Per Schlingmann, retorikexperten Elaine Eksvärd, Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg, faktaexperten Staffan Landin och Karin Nelsson, analyschef på Inizio.
För pressackreditering: kontakta Emma Lobro, projektkoordinator. Tel: 073-546 85 55. E-post:emma.lobro@aftonbladet.se.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Krohnman, exekutiv producent. Tel: 073-927 03 42. E-post: fredrik.krohnman@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikatör Aftonbladet. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.
Bilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



