Karin Pettersson ny kolumnist i Aftonbladet – ska skildra teknikens påverkan på demokratin

Karin Pettersson har en lång bakgrund inom såväl journalistiken som politiken. Hon var politisk chefredaktör för Aftonbladet 2010-2018. Tidigare hade hon varit medgrundare till tidningen Fokus och dess chefredaktör under fyra år.
Karin Pettersson fick det prestigefulla Nieman-stipendiet 2016, vilket gav henne möjlighet att studera journalistik och teknik på de amerikanska lärosätena Harvard och MIT.
– I USA fick jag studera för några av världens ledande tänkare när det gäller hur teknik förändrar förutsättningarna för demokratin. Jag blev besatt av att begripa detta historiska skeende som en berättelse om makt och demokrati, och hur vi alla påverkas. Det här är en av vår tids största stories och det känns roligt att få skriva om den i Aftonbladet, säger Karin Pettersson.
Sedan februari i år är Karin Pettersson Director of Public Policy i Schibsted och dess mediedivision med uppdrag att tänka strategiskt kring koncernens relation till teknikjättarna och omvärlden. I den nyinrättade tjänsten ingår även att bevaka och analysera viktiga politiska processer som påverkar bolaget i Sverige och Europa.
– Karin Pettersson har ett uppdrag att bevaka demokratifrågor och verka för journalistikens frihet och förutsättningar. Därför är det väldigt roligt att få välkomna henne tillbaka som medarbetare i Aftonbladet. Hon brinner för hur de stora internationella plattformarna påverkar vår demokrati och hon är en driven skribent med stark relation till våra läsare, säger Lena K Samuelsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, Director of Public Policy, Schibsted. Tel: 070–248 15 29. E-post: karin.pettersson@schibsted.com.
Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd, Aftonbladet. Tel: 08-725 20 00. E-post: lenak.samuelsson@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikatör Aftonbladet. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.
Kontakter
Petter OvanderKommunikatör Aftonbladet
Tel:+46 70 268 26 64 +46 8 725 20 00petter.ovander@aftonbladet.seBilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



