Hanna Olsson och Martin Schori blir nyhetschefer på Aftonbladet

Hanna Olsson, 32, kom till Aftonbladet 2013 som chef för samhällsredaktionen och blev därefter nyhetsredaktör på Breaking News-desken. Hon har tidigare arbetat på Sveriges Radio och Östersunds-Posten.
– Att få vara med och leda Aftonbladets nyhetsredaktion är ett fantastiskt uppdrag. Det är en chans att nå otroligt många läsare och tittare med den snabba nyhetsjournalistik vi vant vår publik med de senaste åren. Det är också en möjlighet för mig att få fördjupa och förnya den med hjälp av den kraft och kompetens som finns på redaktionen, säger hon.
Martin Schori, 38, kom till Aftonbladet 2012 och började som webbredaktör mitt i nyhetsflödet. Efter en kort session på KIT kom han 2016 tillbaka till Aftonbladet, då som utrikesredaktör.
– Aftonbladet har Sveriges vassaste och mest professionella nyhetsredaktion, så det känns naturligtvis fantastiskt att få leda det här härliga gänget. Precis som branschen i övrigt har vi utmaningar framför oss, men vi är väl rustade och jag ser enorma möjligheter att vässa oss ytterligare digitalt och komma närmare vår publik. Jag är stolt men väldigt ödmjuk inför den här uppgiften, säger han.
I nyhetschefens uppdrag ligger att planera nyhetsdygnet tillsammans med redaktörerna på Breaking News-desken, sport, nöje med flera samt Aftonbladet Plus. Här ingår också att driva och integrera tv i Aftonbladets nyhetsarbete.
– Både Hanna Olsson och Martin Schori har varit drivande i att utveckla Aftonbladet till en framgångsrik digital nyhetsleverantör. Jag är väldigt glad för att de nu tar nästa steg i vårt arbete med att säkra Aftonbladet som ett mediehus med 100 procent digitalt fokus och svenska folkets primära nyhetskälla, säger redaktionschef Michael Poromaa.
Hanna Olsson och Martin Schori tar plats i Aftonbladets redaktionsledning. Det delade ledarskapet innebär att Aftonbladet har en nyhetschef på plats veckans alla dagar och över en större del av dygnet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson, tillträdande nyhetschef. Tel: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Martin Schori, tillträdande nyhetschef. Tel: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Michael Poromaa, redaktionschef. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikatör. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.
Kontakter
Petter OvanderKommunikatör Aftonbladet
Tel:+46 70 268 26 64 +46 8 725 20 00petter.ovander@aftonbladet.seBilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

