Aftonbladet TV storsatsar på valåret – partiledardebatt, talkshow och Lena Mellin på turné

Inför valet 2014 förnyade Aftonbladet valjournalistikens tyngsta gren genom att arrangera en historisk partiledardebatt i TV online, den första partiledardebatten någonsin utanför de traditionella TV-husen. Debatten sågs av en miljonpublik och hyllades av såväl tittare som kritiker – och partiledarna själva.
I den historiska debatten 2014 var det för första gången de unga som satte agendan, med ett unikt innehåll i form av unga väljares frågor. Den 27 augusti är det dags igen, nu med nya grepp, nytt innehåll, delvis nya partiledare – och ny programledare.
– Vi jobbar ständigt på att förnya upplevelsen för våra tittare. Oändligt mycket har hänt på fyra år och det ska naturligtvis avspegla sig i vår debatt, säger Lotta Folcker.
Den politiska bevakningen i Aftonbladet TV tar rejäl fart redan under våren. Partiprogrammet, Aftonbladets politiska talkshow, har nypremiär den 28 mars. Robert Aschberg är ny programledare och ska leda intervjuer och debatter med framträdande politiker och debattörer. Partiprogrammet sänds precis som tidigare live inför publik en gång i veckan.
Lena Mellin, Aftonbladets inrikespolitiske kommentator, lämnar studion och tar med sig det populära programmet Fråga Lena ut i valrörelsens Sverige. I programmet besvarar hon på sitt erkänt klargörande och initierade sätt tittarnas frågor om svensk politik. Inom ramen för turnén ingår en utbyggd satsning under politikerveckan i Almedalen.
– Video genomsyrar nu alla våra digitala plattformar och Aftonbladet levererar Sveriges mest sedda nyhetsbevakning. Med våra program och vår snabba nyhetsrapportering är vårt mål att erbjuda Sveriges bästa valbevakning och avsluta med en valvaka som verkligen håller tittarna vakna, säger Lotta Folcker.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, chef Aftonbladet TV. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Kajsa Lindohf, projektledare Aftonbladet TV. Tel: 070-535 71 78. E-post: kajsa.lindohf@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Media Sverige. Tel: 070-667 00 82.
E-post: fredrik.linden@schibsted.se.
Kontakter
Petter OvanderKommunikatör Aftonbladet
Tel:+46 70 268 26 64 +46 8 725 20 00petter.ovander@aftonbladet.seBilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

