Schibsted lanserar DSP-certifikat och ökar satsningen på Schibsted AdMarket

Certifieringen avser kundens DSP, Demand-side Platform, d v s det system kunden valt att använda för att genomföra programmatiska annonsköp. Certifieringen ska säkerställa att vissa tekniska krav uppfylls, att systemets funktioner är kompatibla med Schibsteds säljplattform och att DSP:n följer Schibsteds tolkning av bestämmelserna i dataskyddsförordningen och har mekanismer för dataskydd. I steg ett görs en utvärdering av befintliga system och därefter skrivs avtal med de partners som uppfyller de grundkrav Schibsted ställer.
– DSP-certifieringen är ett sätt att börja ta Programmatic till nästa nivå. Nu hoppas vi att vi kan börja fokusera på den viktigaste frågeställningen, d v s hur vi får bäst effekt på kundens kampanj, säger Johan Åsén.
Arbetet med certifieringen genomförs under våren och under maj månad planerar Schibsted att kunna presentera ett antal certifierade systemleverantörer.
– Med en DSP-certifiering kan vi skapa rätt förutsättningar för köpare att förstå skillnaden mellan olika teknikleverantörer. Vi uppmanar också andra aktörer att följa vårt exempel, då det skulle innebära en ökad transparens på marknaden, säger Johan Åsén.
Parallellt med certifieringen utökar Schibsted satsningen på köpverktyget Schibsted AdMarket genom att lansera ett flertal nya produkter och funktioner. Schibsted AdMarket är byggt på Schibsteds teknikplattform Appnexus vilket innebär en garanti för en trygg köpupplevelse med unika och effektiva annonslösningar.
– Satsningen på ett anpassat verktyg för den lokala marknaden har slagit mycket väl ut och vi ser ett behov även för andra direktkunder och byråpartners att enkelt kunna få tillgång till våra automatiserade produkter med leveransgaranti, säger Johan Åsén.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Åsén, Product Director, Schibsted Sales & Inventory. Tel: 070-676 25 35. E-post: johan.asen@schibsted.com.
Fredrik Lindén, Informationsdirektör, Schibsted Media Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.com.
Bilder
Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

