ŠKODA SCALA: Ett nytt namn för en ny, kompakt modell

- Namnet kommer från latinet och betyder ”trappa” eller ”stege”.
- Med SCALA tar ŠKODA nästa stora steg framåt vad gäller design och teknik.
- Det är den första europeiska ŠKODA-modellen med ŠKODA utskrivet i bokstäver på bakluckan.
- Den helt nya modellen ŠKODA SCALA kommer att premiärvisas innan årets slut.
ŠKODA SCALA blir den första nya modellen som lanseras under 2019, tätt följd av ytterligare lanseringar. ”Vi planerar att starta försäljningen under våren och lansera bilen strax efter sommaren. Vi är mycket förväntansfulla på denna nya modell som breddar vår målgrupp och utgör en strategiskt viktig modell för vår fortsatta expansion och utveckling” säger Eva Grundel, Försäljningschef på ŠKODA Sverige.
Namnet kommer från det latinska ordet ”scala” som betyder ”trappa” eller ”stege” och är samtidigt nästa steg framåt i det kompakta segmentet för den tjeckiska biltillverkaren. SCALA har dessutom, som den första produktionsmodellen från ŠKODA i Europa, ŠKODA utskrivet i bokstäver i mitten på bakluckan istället för ŠKODA-logotypen.
Bernhard Maier, styrelseordförande för ŠKODA AUTO, förklarar: ”Med nya ŠKODA SCALA vill vi inleda ett nytt kapitel för ŠKODAs kompaktklass. Det är en helt ny utveckling som sätter nya standarder för teknik, säkerhet och design i klassen. Vi är övertygade om att SCALA kommer att positionera ŠKODA för en ny publik inom segmentet för kompakta mellanstora bilar.
Med SCALA presenterar ŠKODA för första gången sitt nya emotionella exteriöra och interiöra designspråk i serietillverkning. Designspråket har redan väckt stor uppmärksamhet vid Bilsalongen i Paris i form av VISION RS. Med sin nya modell tar ŠKODA också ett stort tekniskt kliv och erbjuder innovativa funktioner som än så länge bara finns tillgängliga för de högre klasserna. Kombinationen av rymlighet, komfort, teknik och pris gör den till en perfekt representant för märkets grundläggande värden, som sammanfattas så väl av termen ”Simply Clever”.
Nyckelord
Kontakter
Stefan Nygren
Marknad- och produktchef
ŠKODA Sverige
Mobil +46-70-568 65 50
Mail stefan.nygren@skoda.se
Stefan NygrenMarknad- och produktchef ŠKODA Sverige
Tel:+46-70-568 65 50stefan.nygren@skoda.seBilder





Om
ŠKODA AUTO
- grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
- erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
- levererade mer än 1,2 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2017
- har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
- har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
- har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
- fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda Elroq får 5 stjärnor i Euro NCAP – Enyaq och Octavia behåller toppresultaten19.11.2025 10:27:02 CET | Pressmeddelande
Škoda Elroq har tilldelats högsta betyg – 5 stjärnor – i det oberoende säkerhetstestet Euro NCAP. Den helt elektriska kompakta SUV:en imponerade i samtliga kategorier och befäster Škodas långa rad av toppresultat: alla nyutvecklade modeller sedan 2008 har fått 5 stjärnor.
Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande
Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya
Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande
Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.
Škoda ökar kraftigt i Sverige – 54 % fler registreringar första halvåret 202511.7.2025 08:31:42 CEST | Pressmeddelande
› ŠKODA ingress › Ingress
Elroq – den mest sålda elbilen i Europa under april28.5.2025 13:38:36 CEST | Pressmeddelande
Škodas senast lanserade elbil, den kompakta SUV:en Elroq, gör succé på den europeiska marknaden. I April 2025 var Elroq den mest sålda elbilen i Europa med 7.998 registrerade bilar. Škoda som varumärke var det tredje mest sålda bilmärket i Europa under samma månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
