Martin Schori ny grävchef på Aftonbladet
Martin Schori, 38, efterträder Maria Trägårdh, som de senaste åren byggt upp Aftonbladets grävredaktion till en framgångsrik och prisvinnande redaktion med tydligt digitalt fokus i sitt berättande.
– Aftonbladets grävande journalister och digitala berättare håller världsklass och jag är enormt glad och stolt över att nu få jobba närmare dem. Jag har minst sagt stora skor att fylla och det här är en utmaning jag tar mig an med ödmjukhet – men också med stor entusiasm, säger Martin Schori.
Han kom till Aftonbladet som webbredaktör 2012. Efter en kort session på KIT var han 2016 tillbaka till Aftonbladet, först som utrikesredaktör och senare som nyhetschef.
Att föra samman det långsamma grävarbetet med det snabba nyhetsflödet är Aftonbladets kärna. Den erfarenhet Martin Schori bär med sig från både jobbet utrikeschef och nyhetschef – och därtill stor kunskap om den digitala världen – gör att han har vad som krävs för att förena detta. Han har också stora insikter i vad läsare och tittare på Sveriges största nyhetssajt efterfrågar.
– Jag är väldigt glad över att välkomna Martin som chef för Gräv och Story. Det här är ett av Aftonbladets viktigaste områden, vi har medarbetare i världsklass och nu också en chef med helt rätt profil. Jag är övertygad om att gänget kommer att leverera banbrytande berättelser framöver, säger Karin Schmidt Hellsing.
2016 kom Martin Schori ut med boken Online Only, en handbok i digital journalistik i ett nytt medielandskap. Ett medielandskap som är i ständig förändring.
– Vad är nästa steg för vårt grävande och vårt berättande? Hur kan vi få ökat engagemang och säkerställa att vi når ut med vår journalistik i den hårdare konkurrensen? Hur kan vi integrera Plus-affären? Det är frågor vi måste ställa oss nu och framöver, säger Martin Schori.
Martin Schori kommer att sitta kvar i Aftonbladets redaktionsledning och tillträder tjänsten omgående. Samtidigt inleds också arbetet med att rekrytera en efterträdare på posten som nyhetschef, som han delar med Hanna Olsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, tillträdande grävchef. Tel: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt.hellsing@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationsspecialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@aftonbladet.seBilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
