Schibsted anställer EU-expert: Stärker sitt arbete inom public policy

– Den digitala omvälvningen utmanar både Schibsteds affärsmodeller och värderingar, och utmanar ytterst även demokratin. Det har aldrig varit viktigare för Schibsted att ha en tydlig och ledande röst i samhällsdebatten, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, och tidigare politisk chefredaktör i Aftonbladet.
– Om inte ens vi är klara på hur vi förhåller oss till teknikjättarna, eller när det gäller politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, vem ska vara det då? frågar hon.
Bakgrund från Bonnier och TV4
Med detta som bakgrund, förstärker Schibsted nu besättningen som kommer att jobba dedikerat med omvärldsbevakning och samhällskontakter, för att sätta detta arbete högre på dagordningen. Den 1 november börjar Petra Wikström i företaget på konsultbasis. Hon har en bakgrund från bland annat Bonnier AB, TV4 och finska MTV, och kommer i första hand att arbeta med att bevaka och driva EU-frågor.
– Det pågår många processer på EU-nivå med potentiell påverkan på Schibsteds verksamhet, och dessa är det viktigt att följa noga. Petra Wikström har lång och gedigen erfarenhet av att bevaka EU-frågor, och vi är glada att hon nu väljer att arbeta med oss, säger Pettersson.
– Schibsted är ett spännande företag med höga ambitioner. Jag ser fram emot att jobba för bättre konkurrensförutsättningar för koncernens olika verksamheter, säger Petra Wikström.
Letar efter strategisk kommunikatör med vass penna
Utöver Wikströms uppdrag söker Schibsted också en person som kan hjälpa till med utvecklingen av bolagets externa kommunikation.
– Ska vi bli en ledande röst i mediebranschen, måste vi ju höras. Vi söker därför en person med vass penna och god stilistisk förmåga, som kan nå både hjärta och hjärna hos våra användare och medborgarna, men också hos politikerna. Personen blir en nyckelperson i att öka Schibsteds synlighet i samhällsdebatten, säger Pettersson.
Det är möjligt att ansöka om tjänsten redan nu, och personen kommer att
arbeta nära kommunikations- och public policy-funktionen.
Nyckelord
Kontakter
Karin PetterssonDirector of Public Policy
karin.pettersson@schibsted.comJohan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder


Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
