IKEA Food ny medlem i Svensk Dagligvaruhandel

IKEA Food blir från och med idag (25 maj) medlem i branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Därmed får de svenska dagligvaruhandelsaktörerna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl sällskap i det branschgemensamma arbetet inom bland annat livsmedelssäkerhet, hållbarhet, hälsa och övriga samhälls- och näringspolitiska frågor.
- Vi välkomnar IKEA Food till det branschgemensamma arbetet inom ramen för Svensk Dagligvaruhandel. Livsmedelssäkerhet och hållbarhetsfrågorna är centrala för branschen och alla blir vinnare om vi samarbetar, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel
- IKEA Foods verksamhet växer vilket ställer ökade krav på mer livsmedelsspecifika frågor. I kontakt med verk och myndigheter finns det också en fördel att agera branschgemensamt varför vi ser fram emot att bli en del av Svensk Dagligvaruhandel, säger Michael La Cour, vd IKEA Food.
Svensk Dagligvaruhandels uppdrag är att skapa förutsättningar för dagligvaruhandeln att verka i Sverige, inte minst inom det näringspolitiska området. Organisationen företräder medlemsföretagen i frågor av gemensamt intresse inför beslutsfattare, stat, myndigheter och organisationer
För ytterligare frågor kontakta:
Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209
Freyja Frimannsdottir, PR & Communication Manager IKEA FOOD 0708-340605
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

