Svensk Dagligvaruhandel

Konsumenter positiva till självscanning i livsmedelsbutikerna

Dela

Dagens konsumenter söker allt mer snabbhet och bekvämlighet. Många av dagens konsumenter har varken tid eller lust att stå i kö eller spendera mycket tid i butiken när de handlar sin mat. Att e-handel är ett svar på konsumenternas efterfrågan är känt sedan tidigare. Men nu kan dagligvaruhandeln presentera en ny undersökning som visar att konsumenter i livsmedelsbutikerna också uppskattar att självscanna med handhållen scanner och att använda självbetjäningskassor när de är i den fysiska butiken.

I en undersökning som HUI har genomfört på uppdrag av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel visade det sig att;

  • 5 av 10 konsumenter självscannar med handhållen scanner eller använder självbetjäningskassan och att ytterligare 2 av 10 gör det enstaka gånger.
  • Var fjärde livsmedelsbutik erbjuder handhållen scanner eller självbetjäningskassor, vilket är en fördubbling sedan 2010.

- Varannan konsument i dagligvaruhandeln använder idag alltid eller ofta handhållen självscanner eller självbetjäningskassor. Detta är något utav en revolution inom dagligvaruhandeln. Man har lyckats göra butiksbesöket smidigt och enkelt och på så sätt kunnat hjälpa konsumenten att spara tid säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel

En effekt av satsningarna på den digitala tekniken är att dagligvaruhandeln kan öka servicen i butiken när personal inte behövs i kassorna i samma utsträckning som förut. Eventuella farhågor om att sysselsättningen skulle minska till följd av införandet av digital teknik verkar inte ha besannats.

Läs mer om undersökningen i Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport Q1 2017

För ytterligare kontakt;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 070-9758085

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
självscanning i butik
självscanning i butik
Ladda ned bild

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye