IKEA utvecklas för att bättre möta kunderna

– Vi kommer att införa en helt ny organisation, bättre anpassad för att möta våra kunder, framtiden och i ett detaljhandelslandskap i ständig förändring. Det nya IKEA ska möta kunderna där de finns och på deras villkor, på ett snabbare och enklare sätt. För att möjliggöra detta behöver vi förbättra i hur vi leder, arbetar och organiserar oss, säger Håkan Svedman, landschef för IKEA Sverige.
Under de kommande två åren beräknas 11 500 nya jobb att skapas inom Ingka-koncernen globalt. Nya varuhus och citybutiker ska etableras, omfattande investeringar inom digitalisering och hållbarhet väntas samt ökad kapacitet för att bättre och snabbare möta och leverera hem till kunderna. Samtidigt kan det under samma tidsperiod bli aktuellt med en minskning av 7 500 tjänster fördelat över Ingka-koncernens 30 marknader och 160 000 anställda. Inom ramen för detta läggs därför nu ett varsel på 650 tjänster i Sverige, vilket kommer att beröra tjänstemannasektorn inom Ingka-koncernen, främst vid kontoren i Malmö (220), Helsingborg (250) och Älmhult (100). Övriga 80 tjänster är fördelade brett över landet.
– När vi nu står inför att göra förbättringar i vår organisation, är det med stor respekt för att medarbetare påverkas. Så fort vi vet vilka medarbetare som blir berörda kommer vi, i enlighet med våra värderingar och tillsammans med facket, att stötta varje individ så mycket vi kan i hopp om att hitta bästa möjliga lösning för medarbetarnas nästa steg, inom eller utanför IKEA, säger Karin Bergman, HR-chef IKEA Sverige.
Ett nytt och bättre IKEA – närmare kunden
Ingka-koncernen har, såväl i Sverige som globalt, gått bra i många år och förändringen som nu sker görs i en tid då företaget har en stark grund att stå på.
– Vi har lyssnat på våra kunder och deras behov. Vi agerar nu när företaget står starkt, för att vi ska kunna fortsätta vår framgångsresa. IKEA ska vara ledande även online, säger Håkan Svedman.
Arbetet med att skapa ett mer tillgängligt IKEA som möter kunderna i flera olika kanaler har pågått i flera år. På den svenska marknaden har det inneburit nya butiksformat som IKEA KÖK på Regeringsgatan i Stockholm, mobila applikationer som IKEA Samsyn, nya servicetjänster och snabbare leveranser. Affärsmodellen har gjorts om i grunden och nu fortsätter omställningen på en organisatorisk nivå, vilket spänner över hela koncernen, inte bara i Sverige.
– Vi fortsätter att växa och har en stark utvecklingskurva. Vi kommer att lägga större vikt vid att göra våra befintliga varuhus ännu bättre men också på att möta våra kunder där och när de vill. Vi förnyar och återuppfinner vår verksamhet på ett sätt som inspireras av vår historia, kultur och värderingar, säger Tolga Öncü, retailchef Ingka-koncernen.
Varuhusen spelar fortsatt en avgörande roll
I 75 år har varuhusen varit en avgörande del av IKEAs framgång – och så kommer de fortsatt att vara. IKEA-varuhusen är mycket uppskattade av kunderna. Här finns inspiration och lösningar för hemmets alla rum och här lever och andas IKEA-kulturen. Här kan man klämma och känna på alla 10 000 produkter. Men varuhusens roll kommer delvis att förändras, redan idag är samtliga 20 varuhus i Sverige också lokala lager för e-handlade kunder**.
KONTAKT:
Berör dina frågor den svenska verksamheten, kontakta:
För snabbast möjligast kontakt vänligen skriv till oss på Twitter: @IKEASverige.
Vi övervakar och besvarar inlägg och direktmeddelanden.
Som journalist är du även välkommen att ringa till IKEA Sveriges pressjour: 0476-44 07 70.
Har du frågor av global karaktär, kontakta:
Ingka Group Media Relations, 0709-93 63 76, corporate.communications.gl@ikea.com
*Ingka-koncernen äger och driver IKEA-varuhus enligt franchiseavtal med Inter IKEA Systems BV. Ingka-koncernen är världens största heminredningshandlare som driver 367 IKEA-varuhus på 30 marknader. Totalt finns elva franchisetagare världen, med sammanlagt 422 varuhus i över 50 länder.
**Via varuhusen når IKEA 36 miljoner kunder i Sverige årligen, över 800 miljoner globalt. Men den stora tillväxten sker online. IKEA i Sverige hade en tillväxt inom e-handel under föregående år på över 40 %. Jämfört med året innan hade vi åtta miljoner fler besök (98 miljoner) på ikea.se och trenden är tilltagande. Globalt ökade andelen besökare på ikea.com, från 2,1 miljarder till 2,35 miljarder.
För att se videon från csp.screen9.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.IKEA utvecklas för att bättre möta kundernaFler videor
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Fortsatt MÄVINN för modern design och socialt entreprenörskap22.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
I kollektionen MÄVINN förenas modern design med traditionellt hantverk. Allt skapat i samarbete med sociala företag som stärker engagemanget för hantverk och hållbara försörjningsmöjligheter och skapar jobb för människor som behöver det mest. Botanisera och välj dina favoriter, som på en lokal hantverksmarknad!
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

