Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok
Som en del i satsningen Ta vara på – för planet och plånbok, och ett steg på vägen att nå matsvinnsmålet, startar Lidl nu upp ett testprojekt i fyra butiker i Stockholm. Testet i butikerna i Spånga, Ekerö, Flemingsberg och Enskede innebär att lådor med fullt ätbara frukter och grönsaker säljs till ett reducerat pris. I lådorna finns dels frukt och grönt från nät och förpackningar där oätlig frukt och grönt plockats bort, dels frukt och grönt som inte kan säljas till ordinarie pris på grund av exempelvis skönhetsfläckar, stötmärken eller för att de är perfekt mogna för att ätas samma dag.
- Som företag och livsmedelskedja har vi på Lidl ett stort ansvar att agera för att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu tuffa mål om att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. De nya initiativen i butik är två av åtgärderna där vi ser stora möjligheter att påverka våra kunder att göra enkla, hållbara val. Jag hoppas att vi samtidigt kan inspirera andra att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Sedan tidigare har Lidls kunder haft möjlighet att ta vara på mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till 30 procents rabatt. I butikstestet ingår även en ytterligare prissänkning på varor med ”superkort datum”, det vill säga samma dag som bäst före-datum går ut, med hela 30–90 procent.
- Lidl vill också bidra till ökad medvetenhet när det gäller datummärkningen genom information om att varor med bäst före-datum kan ätas så länge varan luktar, smakar och ser ok ut. Vi jobbar för att ingen mat ska slängas i våra butiker, och vi uppmanar våra kunder att göra likadant hemma, avslutar Miriam Thunborg.
Lidl jobbar på flera fronter för att minska matsvinn och har en affärsmodell med effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager.
Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin, som distribuerar den fullt tjänliga maten till behövande. Bara genom det samarbetet nås behövande varje år av livsmedel från Lidl Sveriges butiker som motsvarar drygt 1 100 000 måltider. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025.
*http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8800/978-91-620-8811-8/
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Länkar
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Framgång för årets Ge 10 kr-kampanj: över 1,5 miljoner kronor insamlade till Barncancerfonden16.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltog Lidl Sverige i Barncancerfondens septemberkampanj. Med initiativet ”Ge 10 kr” som löpt i alla Lidls butiker runt om i landet samlade Lidl Sverige tillsammans med sina kunder in 1 558 100 kronor till Barncancerfonden. Pengar som går till barncancerforskning.
Naggande goda nuggets från Culinea – enligt Aftonbladets panel10.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte sju olika chicken nuggets på prov, kammade Culineas chicken nuggets hem en andraplacering tack vare sin smak och sin höga kötthalt.
Lidl stärker sitt klimatåtagande: Nettonoll till 20503.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl har antagit målet om nettonollutsläpp senast 2050, baserat på nya ambitiösa klimatmål i leverantörskedjan. Lidl intensifierar därmed återigen sitt engagemang för hållbara affärsmetoder och en minskad klimatpåverkan som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi. Internationellt har Lidl redan åstadkommit betydande minskningar av växthusgasutsläppen med totalt 52 procent genom sitt arbete med scope 1 och scope 2, jämfört med 2019.
Lidl ny namnsponsor till Damkronornas hemmaturnering27.9.2024 11:00:32 CEST | Pressmeddelande
Svenska Ishockeyförbundet och Lidl kan idag presentera den första upplagan av Lidl Hockey Games, en årligen återkommande hemmaturnering som ingår i Women’s Euro Hockey Tour. Första upplagan spelas i Södertälje, 6–9 november 2024.
Lidl officiell partner till UEFA Europa League och UEFA Conference League13.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl kan i dag stolt presentera sitt senaste fotbollssamarbete som officiell partner till UEFA Europa League™ och UEFA Conference League™ för 2024–2027.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum