IKEA sätter fokus på att leva hållbart i sin nya globala hållbarhetsstrategi, People & Planet Positive 2030

– Vår ambition för 2030 är att ha en positiv påverkan på både människor och miljö (People & Planet Positive), samtidigt som IKEA växer. Tack vare vår storlek har vi möjlighet att inspirera och göra det lättare för mer än en miljard människor att få en bättre vardag, inom planetens gränser, säger Torbjörn Lööf, vd för Inter IKEA Group.
Exempel på IKEAs satsningar fram till 2030:
- Designa alla IKEA-produkter utifrån nya cirkulära principer, med målet att enbart använda förnybara och återvunna material.
- Erbjuda tjänster som gör det lättare för människor att ta hem, ta hand om och ge produkterna ett fortsatt liv.
- Senast 2020 ta bort alla engångsartiklar i plast från IKEA-sortimentet globalt och från kund- och medarbetarrestauranger på varuhusen*.
- Öka andelen växtbaserade alternativ inom IKEA Food; ett exempel är den vegetariska korven som kommer att lanseras globalt i augusti 2018.
- Bli klimatpositiv** och minska det totala klimatavtrycket med i genomsnitt 70% per produkt.
- Alla hemleveranser med nollutsläpp senast 2025*.
- Solenergi i platta paket. Utöka erbjudandet av prisvärda solcellsanläggningar för hemmabruk till 29 IKEA-marknader*, senast 2025.
– Våra kunder på den svenska marknaden har ett stort och ökat intresse för att leva ett mer hållbart liv. Med våra nya och ambitiösa mål kan vi nu tillsammans med kunder, företag, politiker och civilsamhället bidra till ett mer hållbart och rättvist Sverige, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Retail Sverige.
På Democratic Design Days presenteras flera nya lösningar och innovationer som gör att människor kan spara vatten och rena luften i sina hem. Man visar även upp produkter gjorda av nya innovativa och återvunna material.
– Att på allvar bli cirkulär betyder att vi möter upp människors förändrade livsstilar, förlänger produkternas och materialens livslängd samt att vi använder resurserna på ett smartare sätt. Vi kommer att designa alla produkter redan från början med målet att de ska kunna användas på nya sätt, repareras, återanvändas, säljas vidare och återvinnas, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef Inter IKEA Group.
För att bli klimatpositiv kommer IKEA att minska utsläppen av växthusgaser med mer än vad IKEAs värdekedja ger upphov till. Detta görs genom att drastiskt minska klimatavtrycket från produkter och verksamheter i absoluta termer, lagra och fånga upp koldioxid inom värdekedjan och samarbeta med heminredningsleverantörer inom hela deras verksamhet (inte bara gällande tillverkningen för IKEAs räkning). Dessutom kommer IKEA göra det möjligt för kunderna att spara och generera förnybar energi hemma.
– Den här förändringen är bara möjlig om vi samarbetar med andra aktörer och uppmuntrar entreprenörskap med fokus på hållbarhet. Vi vill vara drivande och samarbeta med alla – från råvaruleverantörerna, hela vägen fram till våra kunder och samarbetspartners, säger Torbjörn Lööf.
Bilder från Democratic Design Days i Älmhult idag torsdag den 7 juni kommer att publiceras på twitter.com/IKEASverige under dagen.
Läs mer:
Om IKEA Hållbarhetsstrategi – People & Planet Positive, som anger inriktningen för alla IKEA franchisetagare och omfattar tre fokusområden:
- Ett hälsosamt och hållbart liv
- Cirkulär och klimatpositiv
- Rättvis och jämlik
För mer information om företagets hållbarhetsprestanda hittills, se Inter IKEA Groups hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2017.
*Det här målet gäller IKEA-koncernen med 363 varuhus på 29 marknader, varav 20 I Sverige.
**Klimatpositiv innebär att man minskar utsläppen av växthusgaser mer än IKEAs värdekedja släpper ut.
Uppnå målet enligt Parisavtalet:
Minska utsläppen av växthusgaser från IKEAs värdekedja i absoluta termer (i linje med vetenskapsbaserade mål – science based targets) och bidra till att begränsa den globala temperaturökningen till långt under 2°C, med ett sikte mot 1,5°C, vid århundradets slut.
Detta omfattar bland annat följande mål:
- Minska klimatfotavtrycket från varuhus och andra verksamheter* med 80 procent i absoluta termer till år 2030 jämfört med 2016 och att ha som ambition att förbruka och köpa in 100 procent förnybar energi samtidigt som energieffektiviteten ökar; och att generera mer förnybar energi än som konsumeras 2020.
- Minska utsläppen av växthusgaser från IKEAs värdekedja med minst 15 procent i absoluta termer år 2030 jämfört med 2016.Detta innebär i genomsnitt ett 70 procent minskat klimatavtryck per IKEA produkt (i relativa termer). Målet på 15% omfattar klimatavtrycket från material, livsmedelsingredienser, godstransport, produktionen hos leverantörer och användningen av våra produkter i människors hem. Ambitiösare mål sätts till exempel för våra direkta leverantörer – där IKEA har en större möjlighet att påverka.
- Lagra och fånga koldioxid: Utveckla och förbättra sätt för att fånga och lagra koldioxid genom hela IKEAs värdekedja, till exempel genom ett ännu hållbarare skogsbruk.
- Gå bortom IKEAs verksamhet: Arbeta för att minska ett klimatavtryck som är större än det från IKEAs värdekedja, till exempel genom att hjälpa våra direktleverantörer att minska sitt totala klimatavtryck (inte bara gällande tillverkningen av IKEA-produkter). Detta gör att vi kan hjälpa till att minska ett klimatavtryck som är fyra gånger större än det som produktionen av IKEA-produkterna ger upphov till. Vi kommer också att inspirera och göra det möjligt för människor att spara och generera förnybar energi hemma.
- Vara drivande och samarbeta med andra för att vidta åtgärder och bidra till ett samhälle med låg klimatpåverkan.
Kontakter
Jakob HolmströmPressansvarig
jakob.holmstrom1@ikea.comBilder





Dokument
Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum