Världspremiär för virtuella IKEA kök

Dela
IKEA testar två nya appar för virtuell verklighet (VR) för planering och köp av kök, som ett led i att möta kunderna på nya sätt. Möjligheten för IKEA kunder att interaktivt och virtuellt gå runt i sitt nyplanerade kök erbjuds på fyra IKEA platser i världen, varav två av dem finns i Sverige. Testet startar den 28 februari.

För att komma ännu närmare kundernas vardag, i alla nya kanaler som finns i dag, låter IKEA nu kunderna prova upplevelser i virtuell verklighet.Från och med den 28 februari kan kunder som är intresserade av att köpa kök få chansen att testa de nya IKEA VR-apparna. Möjligheten erbjuds på IKEA Västerås, IKEA Service och pick-up i Enebyängen, IKEA Hasselt i Belgien och IKEA Etobicoke i Kanada.

— IKEA har alltid handlat om att vara nära de många människornas vardag. I dag ser vi att allt fler spenderar sin vardag i digitala miljöer och de vill både kunna planera, få råd och genomföra köp där. Testet med virtuell verklighet är en pusselbit i det arbetet, satsningar på nya format som IKEA Service och pick-up är en annan, säger Peter Nilsson, Customer Experience Manager, IKEA Sverige.

Just köksplanering hos IKEA har länge gått i främsta ledet för ny utveckling. Redan 20xx lanserades det digitala planeringsverktyg som gick att ladda ner och använda på datorn hemma, och nu är det dags för nästa steg.

– Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med sitt köksköp. Med varuhustesterna vill vi visa kunderna hur virtuell verklighet verkligen kan utgöra ett stöd när de ska köpa kök, säger Daniela Hertel, chef för IKEA Planning Experience Programme, IKEA of Sweden.

VR-apparna kallas ”IKEA VR Pancake Kitchen” och ”VR Kitchen Visualizer”. Med IKEA VR Pancake Kitchen kan användaren prova på att göra pannkakssmet och steka pannkakor i ett interaktivt virtuellt kök. VR Kitchen Visualizer-appen gör att man kan gå runt i en virtuell version av sitt eget planerade IKEA kök.

– Vi vill testa om den här upplevelsen ger kunden en känsla för hur deras kök kommer att bli innan de köper det, säger Andreas Stillborg, projektledare för virtuell verklighet inom IKEA Planning Experience Programme, IKEA of Sweden.

Virtuell verklighet befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium, men utvecklingen går snabbt. IKEA vill ligga i framkant av den utvecklingen, och ser den som ett sätt att förbättra sättet som kunderna interagerar med företagets sortiment, både hemma och i varuhusen.

— Vi tror att virtuell verklighet är en teknik som kan ge våra kunder stora upplevelser och hjälpa dem att förverkliga sina inredningsdrömmar, säger Daniela Hertel.

För att se videon från csp.screen9.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.IKEA VR Pancake KitchenFler videor

Bilder

Ladda ned bild
Andreas Stillborg, IKEA of Sweden
Andreas Stillborg, IKEA of Sweden
Ladda ned bild
Peter Nilsson, Customer Experience Manager, IKEA Sverige
Peter Nilsson, Customer Experience Manager, IKEA Sverige
Ladda ned bild
Daniela Hertel, IKEA of Sweden
Daniela Hertel, IKEA of Sweden
Ladda ned bild

Länkar

Om

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

 
 
 

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye