Barnen designar IKEAs nya kollektion av mjukdjur

Dela
Nu är det dags för den 13:e mjukdjurskampanjen, ett samarbete mellan IKEA Foundation, UNICEF och Rädda Barnen. I år kommer kollektionen i form av en unik begränsad upplaga, där barn från hela världen har designat mjukdjuren.

Målet med mjukdjurskampanjen är att ge möjlighet till barn som lever i fattigdom att få en bra utbildning. För varje såld leksak eller barnbok som säljs mellan 23 oktober 2015 och 27 december 2015 donerar IKEA Foundation 1 euro till Rädda Barnen och UNICEF.

IKEA Family bad under förra året sina kunders barn runt om i världen att skicka in teckningar på deras dröm-mjukdjur. Efter att ha fått in tiotusentals underbara förslag valdes tio vinnare. De vinnande teckningarna blev sedan mönstren för den nya kollektionen SAGOSKATT.

”Dessa mjukdjur är roliga och fantasifulla, men de har också en speciell betydelse. När IKEA Foundation donerar 1 euro för varje såld leksak till UNICEF och Rädda Barnen så betyder det att barn hjälper andra barn att bygga en bättre framtid för sig själva”, säger Bodil Fritjofson, Produktutvecklare på IKEA of Sweden.

På tolv år har Mjukdjur för utbildning genererat nästan 77 miljoner euro och nått mer än 11 miljoner barn, genom 99 projekt i 46 länder.

”Vi kan bara besegra fattigdomen i världen genom att prioritera utbildning för alla barn. Vi måste fokusera särskilt på bra utbildning för flickor, barn med funktionshinder och barn från minoritetsamhällen. Inga barn ska lämnas i sticket”, säger Per Heggenäs, VD för IKEA Foundation.

Teckningstävlingen genomförs i år igen under tiden för årets mjukdjurskampanj och ger ännu fler barn chansen att själva designa sitt dröm-mjukdjur för en god sak.

Ord från våra partners

Vi stödjer utbildning – tillsammans

”Att investera i barns utbildning lägger grunden för fred och hållbar utveckling. Sedan 2003 har miljontals barn fått tillgång till bra utbildningsinsatser tack vare IKEA Foundation och IKEAs kunder och medarbetare runt om i världen. Låt oss bygga vidare på det vi åstadkommit hittills och se till att fler barn får gå i skola”, säger Véronique Lönnerblad, generalsekreterare UNICEF Sverige.

”Att barn med funktionshinder och barn från minoritetsgrupper kan få utbildning ger dem, deras familjer och deras samhällen en chans till att skapa en bättre framtid. Genom IKEA Foundations initiativ och engagemanget från IKEAs medarbetare och kunder världen över, hjälps vi åt att uppfylla barns rätt att gå i skolan vilket påverkar flera generationer framåt”, säger Elisabeth Dahlin – Rädda Barnens generalsekreterare samt styrelseordförande för det globala samarbetet mellan IKEA Foundation och Rädda Barnen. 

För mer information:

Emil Eriksson, 072-886 55 57, emil.eriksson@ikea.com

Bilder

Om

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

 
 
 

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye