Grönsaksbullarna på IKEA – start idag!

Dela
Idag, den 1 juni, börjar IKEA servera och sälja Grönsaksbullar på alla varuhus i Sverige. Lanseringen är en del i den påbörjade resa mot ett bredare utbud av hälsosammare och mer hållbara matval på IKEA. Grönsaksbullarna består av endast grönsaker, är glutenfria och har lägre miljö- och klimatpåverkan. IKEA Foods nya inriktning bygger på visionen om att erbjuda en bättre vardag för de många människorna.

Det finns ett enormt intresse för såväl mat och näring som matens sociala aspekter. Varje dag delas miljontals bilder i sociala medier som visar mat och människor som samlas kring mat och det finns ett ökat intresse för ansvar inom mat- och livsmedelsfrågor. IKEA Food har fortsatt fokus på att erbjuda god och prisvärd mat för och adderar nu ett bredare utbud som är bra för hälsan och välbefinnandet som produceras på ett ansvarsfullt sätt med tanke på människor, vår planet med ett högt djurskydd – baserat på IKEAs hållbarhetsstrategi, People and Planet Positive.

– Vi kommer att fortsätta att servera välsmakande och prisvärd mat, baserad på svenska recept och traditioner men med ökat fokus på hälsa och hållbarhet – två aspekter kring mat som vi vet är viktiga för människor. Vi har höga ambitioner och vår förflyttning har bara börjat. Jag är stolt att vi idag börjar servera och sälja våra Grönsaksbullar, säger Ann Holster, chef för IKEA Food Sverige.

Den nya grönsaksbullen är ett bra alternativ till IKEAs älskade köttbulle. Den är fylld av krispiga bitar av grönsaker och har proteinhalt för en huvudrätt. De kommer att serveras i IKEA restaurangerna tillsammans med pasta och sojabönor i tomatsås för 39 kronor för IKEA Family-medlemmar och säljas i enkilospåsar för 39 kronor i matbutikerna utanför kassorna i alla svenska IKEA varuhus från idag, den 1 juni.

IKEA Foods förflyttning innebär utveckling inom följande områden:

  • Hälsa – Ett bredare utbud av hälsosam mat, med bra ingredienser och där storleken på måltiden ses över.
  • Hållbarhet – Ökad fokusering på valet av ingredienser, ansvarsfull produktion, inklusive ett högt djurskydd. Lax och sill är viktiga delar i vårt svenska kulturarv. I slutet av FY15, kommer våra restauranger och alla skaldjur vi säljer utom kräftor vara ASC- eller MSC-certifierade och vi arbetar för närvarande med MSC-organisationen för att certifiera även kräftfisket .
  • IKEA Food upplevelsen – vi arbetar vidare med att uppdatera IKEA restaurangerna för att skapa mer hemkänsla och bättre visa vår heminredningskompetens och vårt svenska kulturarv.
  • IKEA Food medarbetare – Vi vill vara ett fantastiskt ställe att arbeta på! Våra medarbetare är kärnan i vår nya inriktning, och vi kommer att kontinuerligt förstärka deras kunskap kring hälsa och hållbar utveckling.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Pilkrona Godden, pressansvarig IKEA Sverige, 0723-52 79 54, anna.pilkrona.godden@ikea.com

Bilder

Ladda ned bild
IKEA GRÖNSAKSBULLAR
IKEA GRÖNSAKSBULLAR
Ladda ned bild
Ann Holster, chef IKEA Food Sverige
Ann Holster, chef IKEA Food Sverige
Ladda ned bild

Om

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande

Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye