IKEA gör 24-timmars direktsänd talkshow

Dela
IKEA lanserar nya serien Under täcket – världens första direktsända 24-timmars intervju. I sju avsnitt möter Kristoffer Appelquist svenska personligheter i en talkshow där tittarna kan påverka programmet i realtid. I ett efter gästen specialinrett IKEA sovrum möts värd och gäst på ett nyfiket och ärligt sätt. Första avsnittet sänds den 27 mars.

Sovrummet har en central plats i människors liv. Det är ett av hemmets mest privata rum och det är också där varje dag börjar och slutar. Med utgångspunkt i det skapades Under täcket, ett slags ”slow-TV” där programledare och gäster har gott om tid och hinner tala till punkt.

– Sovrummet är en plats där vi verkligen är oss själva, vi ville utforska vad som händer när man sänker farten och låter samtalen utvecklas i sin egen takt. Vi hoppas att det kommer leda till oväntade och intressanta möten där tittarna också är inbjudna, säger Patrik Nygren Bonnier, marknadschef IKEA Sverige.

Programmen inleds med att Kristoffer Appelquist möter IKEAs inredare på ett av varuhusen för att skapa en inredningslösning, skräddarsydd för veckans gäst. Från fredag 15:00 till lördag 15:00 möter Kristoffer gästen i det specialinredda IKEA sovrummet. Efter det följer ett avsnitt i veckan under sex veckor. Varje gäst avslöjas två dagar före sändning.

Formatet är utvecklat utifrån insikter om ungas intressen och nya medievanor. Tittarna kan interagera genom sociala medier och gå ut och in i 24-timmarssändningen som de vill.

– Det känns väldigt spännande att få göra detta med IKEA. Tillsammans med dem och Nyheter24 har vi tagit fram detta koncept där spridningen är en del av den kreativa idén. Vi tror på det här arbetssättet och kommer att satsa på detta framöver, säger Johnny Lindqvist, Creative Director på MEC.

Under täcket med Kristoffer Appelquist produceras av IKEA Sverige i samarbete med Nyheter24-Gruppen och MEC. Programmet kommer att sändas live fredagar 15.00 till lördagar 15.00, med start 27 mars, på www.IKEA.se/undertäcket och www.nyheter24.se/undertacket.

Bilder

Om

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande

Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye