VÅ 2014: IKEA koncernen fortsätter att växa och ge fler kunder möjlighet att leva mer hållbart hemma

– Vi har ett bra verksamhetsår bakom oss. Jag är glad att se en ökad tillväxt i alla försäljningskanaler: i befintliga varuhus, i antalet nya varuhus och e-handeln. Vi nådde ett antal milstolpar på vägen mot energioberoende och försäljningen av produkter som ger kunder möjlighet att leva mer hållbart hemma ökade med 58 %. Hållbarhet är en integrerad del i vår affärsstrategi, säger Peter Agnefjäll, koncernchef på IKEA koncernen.
Den totala försäljningen ökade med 5,9 % (28,7 miljarder euro, justerat för valutaeffekter) jämfört med det förra verksamhetsåret. Sammantaget med hyresintäkterna från shoppingcenterverksamheten uppgick de totala intäkterna till 29,3 miljarder euro (+ 2,8 %). IKEA koncernen tog marknadsandelar på nästan samtliga marknader och öppnade varuhus på en ny marknad: Kroatien. De fem största marknaderna var Tyskland, USA, Frankrike, Ryssland och Storbritannien.
– Vi har en ambitiös tillväxtagenda och vill samtidigt ha en positiv inverkan på människor och miljö. IKEA koncernens storlek ger oss en unik möjlighet att bidra till en positiv förändring av samhället, till exempel genom att erbjuda många miljoner människor prisvärd och energieffektiv LED-belysning, fortsätter Peter Agnefjäll.
Inom den egna verksamheten producerade koncernen motsvarande 42 % förnybar energi av den totala energiförbrukningen. Koncernen har även åtagit sig att till slutet av 2015 ha investerat 1,5 miljarder euro i förnybar energi, främst i vindkraftverk och solpaneler.
För att visa medarbetarna uppskattning avsattes under VÅ 2014 200 miljoner euro till ett nytt lojalitetsprogram Tack! och One IKEA Bonus Program fick ett tillskott på 98 miljoner euro.
– En nyckelfaktor till den positiva utvecklingen är att vi inte fokuserar på kortsiktig vinstmaximering, utan har ett långsiktigt perspektiv på verksamheten. Vi strävar efter att ständigt erbjuda kunderna lägre priser och gör betydande investeringar i framtiden, säger Peter Agnefjäll.
Länk till den svenska rapporten 2014:
https://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/reports-downloads/IKEA_SE_siffror_FY14.pdf
Yearly Summary 2014:
https://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/yearly_summary/ikea-group-yearly-summary-fy14.pdf
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Pilkrona Godden, pressansvarig IKEA Sverige, anna.pilkrona.godden@ikea.com, 0723-52 79 54
Bilder
Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Fortsatt MÄVINN för modern design och socialt entreprenörskap22.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
I kollektionen MÄVINN förenas modern design med traditionellt hantverk. Allt skapat i samarbete med sociala företag som stärker engagemanget för hantverk och hållbara försörjningsmöjligheter och skapar jobb för människor som behöver det mest. Botanisera och välj dina favoriter, som på en lokal hantverksmarknad!
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
