Sagor och dubbel glädje i årets mjukdjurskampanj

Dela
IKEA Foundation fortsätter att via UNICEF och Rädda Barnen ge barn i utvecklingsländer en chans till utbildning. Sedan 2003 har kampanjen Mjukdjur för utbildning gett tio miljoner barn i 46 länder tillgång till engagerade lärare, tryggare skolor och bättre läromedel. På söndag, den 27 oktober, startar kampanjen på de svenska varuhusen.

För varje mjukdjur och barnbok som säljs på IKEA varuhusen världen över skänker IKEA Foundation 10 kronor till utbildningsprogram som drivs av UNICEF och Rädda Barnen. Kunderna har även möjlighet att lämna mjukdjuret de köper på varuhusen genom lokala samarbeten, för att på så sätt ge dubbelt till behövande barn.

– Mjukdjuren på IKEA skapar glädje för tusentals barn, men många barn i världen har få anledningar till glädje. De har inte tillgång till det som många av oss tar för givet, som rent vatten, mat och utbildning. Den årliga mjukdjurskampanjen på IKEA gör skillnad på riktigt och hjälper tusentals nya barn varje år, säger Eva Stål, hållbarhetskoordinator, IKEA Sverige.

Årets mjukdjurskampanj tar inspiration från sagornas värld med nyheter som vargen LUFSIG, prinsessan NOJSIG och kungen GULLGOSSE, alven KRULLIG och den magiska älvan SÅNGTRAST. Figurerna är också karaktärer i årets barnbok ”Prinsessan och glädjen” där barnen får besöka sagornas skog där prinsessan Klara söker efter sin pappas glädje. Boken är skriven av den prisbelönade författaren Ulf Stark och har illustrerats av Silke Leffler.

– Genom mjukdjurskampanjen och IKEA Foundation har IKEA möjliggjort för miljontals barn att få tillgång till utbildning. Vårt arbete tar aldrig slut, vi vill ge alla barn rätt till en kvalitativ skolgång och därmed öka chansen till en bättre framtid, säger Véronique Lönnerblad, Generalsekreterare UNICEF Sverige.

Målet med kampanjen Mjukdjur för utbildning är att bidra med en bra utbildning för barn i utvecklingsländer. Sedan kampanjen startade 2003 har donationerna uppnått till 57 miljoner EURO (ca 525 miljoner SEK), vilket har hjälpt över 10 miljoner barn i 46 länder.

– Vi känner stor stolthet över att vara en del av mjukdjurskampanjen. Tack vare denna kampanj innebär det att vi kan fortsätta arbetet med att förändra förutsättningarna för utsatta barn i Östeuropa och Sydostasien. Vi skapar möjligheter till utbildning, med positiv inverkan på framtida generationer, säger Elisabeth Dahlin, ordförande i IKEA Foundations samarbetsgrupp tillika generalsekreterare för Rädda Barnen i Sverige.

Mjukdjurskampanjen pågår på de svenska IKEA varuhusen mellan 27 oktober 2013 och 4 januari 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

IKEA
Eva Stål, koordinator Hållbarhet, IKEA Sverige, eva.stal@ikea.com, 0708-35 10 11

UNICEF
Ingeborg Ekblom, PR-ansvarig, UNICEF Sverige, ingeborg.ekblom@unicef.se,
08-692 25 00

Rädda Barnen
Victoria Nordansjö, PR-ansvarig, Rädda Barnen victoria.nordansjo@rb.se 08-698 91 73

Om

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye