IKEA har gett 10 miljoner barn bättre utbildning sedan 2003

Dela
Resultatet av årets mjukdjurskampanj blev drygt 80 miljoner kronor och pengarna går till att förbättra barns utbildning i Afrika, Central- och Östeuropa samt Asien. Donationen görs av IKEA Foundation till UNICEF och Rädda Barnen. Sedan 2003 har IKEA Foundation skänkt drygt 500 miljoner kronor, vilket har kommit 10 miljoner barn i 45 länder tillgodo.

I årets kampanj deltog alla IKEA varuhus i världen.
För varje mjukdjur och bok som såldes skänkte IKEA Foundation 10 kronor till
UNICEF och Rädda Barnen. Sedan 2003 har IKEA Foundation med mjukdjurskampanjen bidragit
med drygt 500 miljoner kronor, vilket har förbättrat utbildningsmöjligheter för
mer än 10 miljoner barn i 45 länder. Pengarna används till att bland annat
utbilda lärare i barnvänliga undervisningsmetoder, öka tryggheten för barnen,
mer och bättre utbildningsmaterial samt att öka barnens närvaro i skolan.

Årets donation stödjer 18 projekt i 17 länder. UNICEF stödjer ”Schools for
Africa” i åtta afrikanska länder och ”Schools for Asia” i Kina. Rädda Barnen
stödjer utbildning för de mest marginaliserade barnen i Asien och Östeuropa.

– Vi från UNICEF vill tacka alla som köpt ett mjukdjur eller bok och varje
medarbetare som arbetat hårt för att göra kampanjen till en framgång. Årets
generösa donation kommer att hjälpa oss att stödja utbildning av hög kvalitet
för några av de mest utsatta barnen i världen. Det imponerande stödet från IKEA
Foundation, miljontals IKEA kunder och tusentals medarbetare över hela världen
är ett utmärkt exempel på att gemensamma åtgärder kan skapa positiv och
långvarig förändring i ett barns liv, säger Véronique Lönnerblad,
generalsekreterare UNICEF Sverige.

I många svenska IKEA varuhus fick kunderna även
möjlighet att skänka sina köpta mjukdjur och böcker till lokala organisationer
såsom Majblomman och barnavdelningar på sjukhus i kampanjen ”Ge dubbelt”.

För mer information, vänligen kontakta:

Eva Stål, koordinator hållbarhet IKEA Sverige, eva.stal@ikea.com, 0708-35 10 11
Ingeborg Ekblom, PR-ansvarig UNICEF, ingeborg.ekblom@unicef.se, 0709-95 59 16
Victoria Nordansjö, PR-ansvarig Rädda Barnen, victoria.nordansjo@rb.se, 08-698 91 73

Om

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande

Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye