Textil och trivsel årets tema i interaktiv IKEA katalog

– Inspirationen har vi hittat i det riktiga livet hemma. Resultatet är smarta, fina vardagslösningar som får livet hemma att funka ännu bättre och inspirerar människor att inreda utifrån vad man gör hemma, istället för i vilket rum man befinner sig i, säger Marcus Engman, designchef på IKEA.
IKEA har i en färsk rapport* också synat den svenska hemtrevligheten i sömmarna, med utgångspunkt i en av våra mest symboliska trivselfaktorer – gardinen. Rapporten visar att hela 95 procent av svenskarna använder gardiner och tre fjärdedelar tycker att gardinen skapar trivsel.
– Svenskarna älskar textilier och gardiner för att det ökar trivsel och atmosfär. Nu ser vi också att det börjar bli trendigt med gardiner. Den tidigare så dominerande ljust och fräscht-trenden med asketiskt tomma fönster har mattats av, och ersatts med ett intresse av att inreda mycket mer personligt. Dessutom ser vi att unga människor, främst mellan 18 och 29, gärna vill ha gardiner hemma, säger Marcus Engman.
För att inspirera till ännu mer kreativitet och personliga uttryck och lösningar i hemmet lanserar IKEA i år för första gången även en interaktiv version av katalogen. När du håller din smartphone över katalogsidorna öppnas fler möjligheter, genom filmer och interaktiva funktioner, att titta bakom stängda dörrar, ändra gardiner och vara kreativ.
Det interaktiva bonusmaterialet når man antingen via en App eller på IKEA.se. Årets IKEA katalog landar i svenska folkets brevlådor under vecka 34.
Fakta om IKEA katalogen 2013
• 324 sidor
• 62 tryckta versioner i 42 länder på 29 språk
• 212 miljoner tryckta exemplar
• Den första IKEA katalogen 1951 trycktes i 250 000 exemplar
• Några produktnyheter i IKEA Katalogen 2013 är STRANDMON, SÖDERHAMN, hela nya IKEA PS kollektionen och textilserien LAPPLJUNG
För ytterligare information se www.ikea.se/katalog2013 eller vänligen kontakta:
Sara Carlsson pressansvarig, IKEA Sverige, sara.carlsson2@ikea.com, 0733-531297
Tina Björeman presskontakt, sortimentsfrågor IKEA Sverige, 0733-471170, tina.bjoreman@ikea.com
*Information om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av IKEA Sverige. 2 602 personer i åldern 18-74 år har intervjuats under juni 2012. Undersökningen är genomförd i ett representativt urval av respektive regioners befolkning avseende kön och ålder.
Bilder
Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
