IKEA sprider svensk heminredning i egen bok

Dela

IKEA lanserar nu via kundklubben IKEA FAMILY sin första egenproducerade bok om heminredning. ”ÄLSKADE HEM” heter boken som har översatts till 16 språk och som ska säljas i 21 länder. Med den vill IKEA sprida svenska heminredningstankar runt om i världen.

I heminredningsboken ”ÄLSKADE HEM” hälsar IKEA på hemma hos sina kunder. Läsaren får besöka nio familjer från olika delar av Sverige. I hemmen som skiljer sig åt, och som sprakar av personlighet, blandas heminredning från IKEA med både dyrgripar och loppisfynd. Gemensamt för alla familjer är kärleken till livet hemma.

–”ÄLSKADE HEM” är en annorlunda bok om heminredning som visar svenska hem på ett spännande sätt. Svensk heminredning är inte en stil eller design, utan ett förhållningssätt som handlar om omsorg och kärlek till hemmet. Fokus ligger på enkelhet och funktion, hemmet ska vara för alla som bor i det, säger Göran Nilsson, VD IKEA FAMILY.

”ÄLSKADE HEM” är 240 sidor lång och fylld med både humor och fakta. Den har översatts till 16 språk och ska säljas i 21 länder, däribland Ryssland, Japan och Kina. Boken, vars första upplaga trycks i 100 000 exemplar, vänder sig främst till de tio miljoner människor runt om i världen som är medlemmar i kundklubben IKEA FAMILY. Medlemmar betalar 99 kronor medan övriga kunder betalar 299 kronor.

–Genom att göra en egen bok skapar vi ännu fler möjligheter att sprida kunskap om heminredning till våra medlemmar. Med ”ÄLSKADE HEM”, tror jag att vi kan öka intresset för svensk heminredning ännu mer, säger Göran Nilsson.

IKEA FAMILY som bildades 1986 har tio miljoner medlemmar, varav 1,7 miljoner i Sverige. Ett huvudsyfte med kundklubben är att sprida inspiration och kunskap om heminredning. Medlemstidningen IKEA FAMILY LIVE distribueras inom Sverige i 750 000 adresserade exemplar fyra gånger per år.

Fakta om ÄLSKADE HEM:
• Antal sidor: 240 sidor
• Upplaga: 100 000 (första upplagan)
• Antal språk/antal länder som boken ska distribueras i: 16 språk/21 länder
• Pris: 99 kronor för medlemmar i IKEA FAMILY, 299 kronor övriga kunder.
• Försäljningsstart: Boken finns i IKEA varuhusen från och med den 16 mars.
• Människorna bakom boken: Christina Larsson, kreativ ledare, Stellan Herner, fotograf, Elisabeth Björkbom, grafisk formgivare, Stina Forsström, copy, Klas Fahlén, illustratör

Om

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande

Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye