Nya katalogen från IKEA är här: Barnens år på IKEA

Dela

IKEA presenterade på torsdagsmorgonen 2004 års katalog. Temat är ”Leva med barn”. Det är ingen slump att det 60-årsjubilerande heminredningsföretaget sätter barnen i fokus, eftersom mer än 50 procent av kunderna har barn. Samtidigt passar IKEA på att sänka priserna med nästan tre procent.

Barntemat skildras i katalogen med barnprodukter, helhetslösningar för barn i hemmet samt med inredningstips till föräldrar. På så sätt hoppas IKEA kunna bidra till att barn får leka, utvecklas och vila i hem som är funktionella, spännande och säkra.

– Dagens hem är inte tillräckligt anpassade till barnens behov, säger Nils Larsson, ansvarig för extern kommunikation på IKEA Sverige.

I samband med katalogsläppet passar IKEA också på att lansera ett helt nytt koncept – lekmöbler. Lekmöblerna har fått namnet ”IKEA PS för barn”. Vid utvecklingen av de nya produkterna har IKEA tagit hjälp av världsledande experter inom områden som lek, stress och barns utveckling. Men de viktigaste experterna har varit barn som har fått tycka till om de nya produkterna.

Sänkta priser
IKEA sänker också priserna med nästan tre procent. Det är en fortsättning på de prissänkningar företaget genomfört de senaste åren. Det innebär att den som till exempel köper KLIPPAN, BILLY eller LACK idag betalar lika mycket eller mindre än för tio år sedan. En vit BILLY kostar till exempel 399 kronor i år, medan man fick betala 449 kronor för tio år sedan.

En nyhet för året är att hela katalogen finns på Internet. Förra året introducerades ett nytt katalogkoncept. Eftersom det har gett positiva reaktioner från kunderna väljer IKEA att fortsätta med samma koncept. Den innebär att det finns en produktkatalog som kommer i början av augusti, och fyra inspirations-kataloger som kommer regelbundet under året. Den första inspirationskatalogen kommer i slutet av augusti.

Fakta om IKEA katalogen 2004: Världens största trycksak, med distribution i 36 länder/territorier på 46 olika språk. 11.500 sidor text och 10.000 bilder. Distribueras av Posten till 3,3 miljoner hushåll i Sverige. Distributionsstart 4 augusti. Den första katalogen kom 1951. Produceras av IKEA Catalogue Services AB (ICSAB) i Älmhult.

För mer information eller foto, kontakta:
-Tina Björeman, presskontakt, tel 0733-47 11 70, tina.bjoreman@memo.ikea.com
-Eva Stål, presskontakt, tel 0708-35 10 11, eva.stal@memo.ikea.com
-Fredrik Wahrolén, informationschef, tel 0733-47 11 52, fredrik.wahrolen@memo.ikea.com

Om

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

 
 
 

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye