Svensk Handel lanserar Tjuvpartiet

– Handeln är mycket brottsutsatt men blir tyvärr alltför ofta sviket av rättssamhället. Genom att lansera Tjuvpartiet vill vi visa att dagens rättssystem är ohållbart. Politikerna behöver visa att de tar handlarnas och inte tjuvarnas parti, säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel.
Svensk Handels undersökningar visar att de externa stölderna i handeln uppgår till sex miljarder årligen. Trots att butiksstölderna ökar anmäler handlarna färre brott. Svensk Handels bild är att få polisanmälningar leder till någon rättslig åtgärd och att de som väl döms får böter som de sedan aldrig betalar.
– Sverige ska vara ett paradis att driva företag i, inte ett paradis för kriminella. Vi hoppas att kampanjen ska sätta fokus på säkerhetsfrågan inför valet i september, säger Tina Thorsell.
Svensk Handels åtgärdsförslag för att stoppa butiksbrotten kommer att ligga som en röd tråd i annonseringen. Det handlar om nolltolerans mot vardagsbrott, krav på införande av tillträdesförbud, att straffrabatten ska slopas och att böter ska kunna omvandlas till fängelse.
Annonskampanjen sammanfaller med Svensk Handels Säkerhetsvecka som pågår mellan den 23-29 april. Under veckan uppmanar Svensk Handel landets handlare att anmäla samtliga brott som sker i butiken. Syftet är att ge en mer korrekt bild av mängden brott som drabbar handeln.
För mer information ring gärna:
Hans Tjernström, presschef Svensk Handel, 0767-81 86 96
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Nyckelord
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Kraftigt fall för second hand – försäljningen föll med över 40 procent i februari27.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Februari blev en dyster månad för second hand-marknaden i Sverige. Omsättningen backade med över 40 procent jämfört med februari 2024, vilket markerar en dramatisk vändning från den starka tillväxten i januari. Samtliga produktkategorier noterade ett försäljningsfall.
Pessimistiska framtidsförväntningar inom handeln – för 39:e månaden i rad25.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Handelsföretagens syn på kommande tre månader är dyster. Framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars. Svensk Handels Handelsbarometer är ytterligare ett bevis på branschens mycket utsatta läge.
Tvärstopp i e-handeln i februari24.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för februari månad till 9,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 16 procent jämfört med februari 2024.
Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked20.3.2025 09:43:36 CET | Pressmeddelande
Under onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att de avser att lämna styrräntan oförändrad. Beskedet var väntat, då det finns starka inslag av osäkerhet i både den svenska och globala ekonomin. Svensk Handels åsikt är tydlig. Att pausa räntesänkningarna är ett hårt slag mot en bransch som fortsatt möter utmaningar.
Tuff februarimånad för modehandeln13.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för februari månad visar på en svag utveckling för modebranschen. Både kläder och skor uppvisade en nedgång, som mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år. E-handeln för skor backade också med 8,5 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum