Porsche

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor

Dela

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell.

Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm.

Ny V6-motor med centralt placerad turbo        

Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan förbränningsrummen och turbon och ger mycket snabb gasrespons. Det nya turboaggregatet med twin-scroll-teknik ger högt vridmoment vid låga varvtal. Med twin-scroll-teknik går avgaserna kontinuerligt till turbinhjulen i separata strömmar. Det minskar väsentligt alla nackdelar i laddcykeln. Den vidareutvecklade förbränningsrumsgeometrin med centralt placerad bränslespridare leder till effektiv bränsleblandning. Förutom ökad litereffekt, från 113 hk till 118 hk, har även bränsleförbrukningen minskats.

Fintrimmat chassi för bättre balans

Nya Macan, lika sportig som någonsin, har olika däckdimension fram och bak och Porsche Traction Management (PTM) fyrhjulsdrift. Chassit har uppdaterats och optimerats ytterligare som en del av modellens facelift. På framaxeln ersätter fjäderben i aluminium de tidigare komponenterna i stål. Den nya designen i aluminium är styvare och minskar den ofjädrade vikten vilket ger Macan mer precis styrning och ökad komfort. Nya fintrimmade krängningshämmare bidrar till mer neutrala köregenskaper. Liksom tidigare kan modellens köregenskaper förbättras ännu mer med tillval som Porsche Active Stability Management (PASM) med aktiv stötdämpning, luftfjädring justerbar i höjd samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

Bättre bromskänsla

Mycket arbete har lagts ned på bromsarna i nya Macan. Föraren märker det mest i form av annorlunda pedalkänsla. Bromspedalen väger 300 g mindre än den tidigare delen som var gjord av stål och den påverkar huvudbromscylindern via en kortare hävarm. Resultatet är snabbare bromsverkan och föraren kan också känna en mycket precis tryckpunkt tack vare den fasta överföringen. Den ännu sportigare ansatsen i nya Macan S märks i form av större bromsskivor fram, nu 360 mm i diameter, en ökning med tio millimeter och skivorna är nu två millimeter tjockare, 36 mm. Alla nya bromsbelägg är nu kopparfria. Macan S kan också som tillval utrustas med Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

LED-ljus och nya digitala funktioner

Macan S drar nytta av alla innovationer som kom med den senaste faceliften, inklusive den tredimensionella bakre ljusrampen med LED-ljus. Strålkastarna använder som standard LED-teknik och som tillval kan Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) väljas för adaptiv ljusdistribution.

Nya Porsche Communication Management (PCM), som nu innefattar en 10,9 tums full HD-pekskärm är som standard permanent uppkopplad och inkluderar online navigation med trafikinformation i realtid via ”Here Cloud”, mobiltelefonsuppkoppling, audiogränssnitt och intelligent röstkontroll. I standardutrustningen ingår Porsche Connect Plus (med LTE telefonmodul och SIM-kortsläsare), hårdvara som stöder WiFi i bilen och en rad nya Porsche Connect-tjänster.

 

Nya tillval: GT sportratt, joniserare och trafikstockningsassistent

GT-sportratten, som också återfinns i 911, förstärker den sportiga interiördesignen i Macan S. Körinställningsreglaget på ratten – inklusive Sport Response-knappen – är en del av tillvalet Sport Chrono-paket. För ökad komfort och bekvämlighet kan man välja till den nya trafikstockningsassistenten, eluppvärmd vindruta och en luftjoniserare som tillsammans med det standardmonterade partikelfiltret förbättrar luftkvaliteten inne i bilen.

Nya Macan S kan beställas från och med nu. I Sverige kostar den från 660 000 kronor.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de)

 

 

Macan S: bränsleförbrukning vid blandad körning 8,9 l/100 km, CO2-utsläpp 204 g/km

 

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.

Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande

Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye