Kontaktlösa betalningar kommer till Sverige
Initiativet syftar till att koordinera de aktiviteter som görs i samband med införandet av kontaktlösa betalningar i Sverige. Övergången till kontaktlösa betalningar väntas bli nästa stora steg inom betalområdet. Det innebär att köp i butiken eller på restaurangen kommer att kunna ske genom att ”blippa” kortet mot en betalterminal.
Program:
Contactless Forum
Kurt Gjesten, VD för PAN-Nordic Card Association, berättar om samarbetsinitiativet,
målbild och budskap samt om forumets arbetssätt.
ICA
Veronica Hedeby, Head of Cards, och Anders Carlsson, Manager, från ICA
berättar om varför de introducerar kontaktlösa betalningar, om status just
nu, hur det fungerar i butik, kundkommunikation och hur det gått hittills.
Kollektivtrafiken
Maria Holmström, chef Privatkund Västtrafik, berättar om kollektivtrafiken
framtid. Kontext, utvecklingsbehov och kundförväntningar.
Visita
Clemens Wantschura, Branschutvecklingschef, CIO och CSO på Visita ger
organisationens syn på fördelarna med kontaktlösa betalningar.
Panel / Q&A
Paneldeltagare ger kortfattat sin syn på kontaktlösa betalningar och därefter
har auditoriet möjlighet att ställa frågor.
Nästa steg
Kurt Gjesten rundar av seminariet med att prata om vad som händer härnäst.
Bakom initiativet står: Svensk Handel, Nets, Handelsbanken, Svensk Kollektivtraffik, Visita, Babs Paylink, Verifone, Pan-Nordic Card Association, Nordea, Svepark, Samtrafiken, Swedbank, Six och Seb.
Journalister är välkomna att närvara vid seminariet och har möjlighet att ställa frågor. Föranmälan krävs och sker till: fwe@pan-nordic.org.
Tid: Fredag 28 augusti, kl. 10.00 - 11.30.
Plats: Nordea, Hörsalen, Lindhagensgatan 112, Stockholm.
För mer information, vänligen ring:
Fredrik Westerman, PAN-Nordic Card Association, 070-440 35 26
Bengt Nilervall, betalansvarig Svensk Handel, 073-801 85 44
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Nyckelord
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
