Allt fler företag vill ta ansvar

– Det är inte alltid så lätt för butikerna att ha koll på koldioxidutsläpp, giftiga ämnen och arbetsvillkor på andra sidan jordklotet, men nuförtiden förväntar sig kunderna det. Därför är det glädjande att även de mindre företagen i handeln har börjat arbeta aktivt med dessa frågor, säger Maria Sandow, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
För tredje året i rad har Svensk Handel kartlagt hur medlemsföretag och konsumenter ser frågor som rör socialt ansvarstagande (CSR) och miljö. Sedan 2013 har andelen företag som arbetar aktivt med dessa frågor ökat från 7 till 8 av 10. Närmare hälften (42%) svarar att de lägger mer resurser på arbetet jämfört med året innan.
De främsta drivkrafterna för företagen är att stärka sitt rykte och varumärke, att öka andelen nöjda kunder samt att få nöjdare medarbetare.
Ökat intresse från konsumenter
Bland konsumenter svarar 6 av 10 att de lägger mer pengar på varor som är etiskt, miljövänligt eller ekologiskt producerade nu jämfört med för ett år sedan. Den främsta orsaken är att de vill värna om miljö och natur, men andelen konsumenter som uppger hälsoskäl som den främsta orsaken har ökat kraftigt jämfört med förra årets mätning.
Priset är den främsta orsaken till att kunderna inte handlar mer ekologiska, miljömärka eller rättvisemärkta produkter. 6 av 10 konsumenter tycker att miljövänliga och etiska varor är för dyra.
Många konsumenter tycker dessutom att utbudet och sortimentet av miljövänliga och etiska varor är för litet.
Rapport: Det ansvarsfulla företaget 2014
För intervju eller mer information ring gärna:
Maria Sandow, ansvarig för hållbarhetsfrågor, Svensk Handel, 0707-94 87 18
Erik Boman, presschef, Svensk Handel, 010-47 18 650
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked20.3.2025 09:43:36 CET | Pressmeddelande
Under onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att de avser att lämna styrräntan oförändrad. Beskedet var väntat, då det finns starka inslag av osäkerhet i både den svenska och globala ekonomin. Svensk Handels åsikt är tydlig. Att pausa räntesänkningarna är ett hårt slag mot en bransch som fortsatt möter utmaningar.
Tuff februarimånad för modehandeln13.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för februari månad visar på en svag utveckling för modebranschen. Både kläder och skor uppvisade en nedgång, som mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år. E-handeln för skor backade också med 8,5 procent.
Apotea och Shopify – Vinnare av D-Award 2025!6.3.2025 20:04:07 CET | Pressmeddelande
D-Congress 2025 avslutades med pompa och ståt. Under en festlig helkväll på D-Award, som anordnades på Svenska Mässan i Göteborg, vann Apotea det åtråvärda priset ”Årets E-handel” medan Shopify vann pris som ”Årets Leverantör”.
Pressinbjudan till D-Congress 2025 – utsålt evenemang28.2.2025 07:00:00 CET | Pressinbjudan
Sista chansen att ansöka om pressackreditering till D-Congress i Göteborg nästa vecka. Idag tog biljetterna för vanliga deltagare slut, så vi kan utlova ett utsålt evenemang. Svensk Handel är glada över att återigen öppna upp dörrarna till norra Europas största handelsevent – D-Congress. Under huvudtemat ”Bridging Borders – Building Futures” kommer internationella toppnamn dela scener med några av Sveriges mest framstående företagare och politiker kring några av branschen – och samhällets- mest brinnande frågor.
Inte en fluga – stark start på 2025 för second hand27.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Second hand-marknaden fick en stark start på året. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator ökade försäljningen med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024, från 1 255 miljoner kronor till 1 509 miljoner kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum