Lönsamhet i handelns alla delar
– Ingen behöver längre ifrågasatta att det kan vara lönsamt att satsa på e-handel. Trots att många e-handlare fortfarande befinner sig i ett uppstartsskede visar branschen redan upp svarta siffror, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.
I Svensk Handels kartläggning av nyckeltalen hos över tusen medlemsföretag visar e-handelsföretagen upp högre rörelsemarginal och högre avkastning på eget kapital än den traditionella detaljhandeln. Även partihandeln har betydligt högre rörelsemarginal än detaljhandeln.
| Nyckeltal: | Partihandel | Detaljhandel | E-handel |
| Rörelsemarginal | 4,4 % | 3,3 % | 4,2 % |
| Avkastning eget kapital | 14 % | 11,4 % | 19,6 % |
En stor skillnad mellan e-handeln och traditionell butikshandel är att e-handeln har lägre kostnader för löner och lokaler. Å andra sidan har e-handeln betydligt högre kostnader för marknadsföring och för transporter.
Företagen inom partihandeln visar upp nyckeltal som systematiskt skiljer sig från nyckeltalen för detaljhandeln. Partihandeln är bland annat mer kapitalintensiv och högteknologisk. Sammantaget pekar skillnaderna på att partihandeln i vissa stycken liknar industrin mer än handeln. Detta är logiskt då partihandeln ligger mellan tillverkningsindustrin och detaljhandeln i näringskedjan.
– Mer än tre fjärdedelar av företagen i undersökningen visar upp ett positivt nettoresultat. Det är ett styrkebesked för svensk handel, säger Magnus Kroon.
För första gången är partihandel och e-handel med i Svensk Handels nyckeltalsundersökning. Sammanlagt har 1 115 medlemsföretag svarar på enkäten om nyckettal för år 2013.
Hela rapporten, som innehåller över 30 nyckeltal även uppdelat de olika delbranscherna inom detaljhandeln, är endast tillgänglig för medlemmar i Svensk Handel. Rapporten finns att ladda ner på www.svenskhandel.se
För intervju eller mer information ring gärna:
Magnus Kroon, utvecklingschef
010-471 85 84
Erik Boman, presschef
010-471 86 50
erik.boman@svenskhandel.se
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
