Svensk Handel

Lönsamhet i handelns alla delar

Dela
Såväl butikshandel som partihandel och e-handel visar stabil lönsamhet i Svensk Handels kartläggning av handelsföretagens nyckeltal.

– Ingen behöver längre ifrågasatta att det kan vara lönsamt att satsa på e-handel. Trots att många e-handlare fortfarande befinner sig i ett uppstartsskede visar branschen redan upp svarta siffror, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

I Svensk Handels kartläggning av nyckeltalen hos över tusen medlemsföretag visar e-handelsföretagen upp högre rörelsemarginal och högre avkastning på eget kapital än den traditionella detaljhandeln. Även partihandeln har betydligt högre rörelsemarginal än detaljhandeln.

Nyckeltal: Partihandel             Detaljhandel              E-handel                  
Rörelsemarginal 4,4 % 3,3 % 4,2 %
Avkastning eget kapital      14 % 11,4 % 19,6 %

En stor skillnad mellan e-handeln och traditionell butikshandel är att e-handeln har lägre kostnader för löner och lokaler. Å andra sidan har e-handeln betydligt högre kostnader för marknadsföring och för transporter.

Företagen inom partihandeln visar upp nyckeltal som systematiskt skiljer sig från nyckeltalen för detaljhandeln. Partihandeln är bland annat mer kapitalintensiv och högteknologisk. Sammantaget pekar skillnaderna på att partihandeln i vissa stycken liknar industrin mer än handeln. Detta är logiskt då partihandeln ligger mellan tillverkningsindustrin och detaljhandeln i näringskedjan.

– Mer än tre fjärdedelar av företagen i undersökningen visar upp ett positivt nettoresultat. Det är ett styrkebesked för svensk handel, säger Magnus Kroon.

För första gången är partihandel och e-handel med i Svensk Handels nyckeltalsundersökning. Sammanlagt har 1 115 medlemsföretag svarar på enkäten om nyckettal för år 2013. 

Hela rapporten, som innehåller över 30 nyckeltal även uppdelat de olika delbranscherna inom detaljhandeln, är endast tillgänglig för medlemmar i Svensk Handel. Rapporten finns att ladda ner på www.svenskhandel.se

För intervju eller mer information ring gärna:

Magnus Kroon, utvecklingschef
010-471 85 84

Erik Boman, presschef
010-471 86 50
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Kontakter

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye