E-handlarna spår en god jul
Payson har i samarbete med Svea Ekonomi undersökt de svenska e-handlarnas förhoppningar om årets julhandel på nätet. I år är e-handlarna ännu mer hoppfulla kring julhandeln jämfört med föregående år. Nästan var tredje svarar att försäljningen under decemberhögtiden blir bättre än i fjol. Fyra av tio tror att den kommer ligga på ungefär samma nivåer.
Trots att 40 procent tror på oförändrade nivåer menar 61 procent att deras försäljning ökar under julhandeln. Var fjärde uppger att försäljningen ökar med 11–30 procent medan ungefär var tionde svarar att den ökar med mer än 40 procent. Förutom en stark julhandel är e-handlarna också övertygade om en minst lika kraftig inledning på det kommande nya året. Majoriteten av e-handlarna tror på en positiv utveckling under de kommande tre månaderna och hela 41 procent tror att perioden innebär en stark tillväxt för deras e-butik.
– I år tog många e-handlare klivet från Black Friday till ”Black Week”, något som ett fåtal aktörer gav smakprov på redan under förra året. Svenska e-handlare separerar nödvändigtvis inte Black Friday och julhandeln, utan det är en stor del av just shoppingen inför julen. Tidigare år har leverans inför julen varit något som e-handlarna tampats med. Men i takt med e-handeln mer och mer börjar utgöra normen för hur vi shoppar, så har konsumenter också insett att det kan vara bra att va ute i god tid. Som e-handlare kan det vara bra att vara tydlig med sista beställningsdatum för leverans innan julafton, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
Teknik från nätet
Även i år tror e-handlarna att hemelektroniken kommer vara de mest framgångsrika produkterna under julhandeln på nätet, det svarar hela 42 procent. I undersökningen har e-handlarna också tillåtits fundera över vilken produkt de tror blir årets e-klapp. Alltså den produkt det kommer säljas mycket av på nätet. Det råder samstämmighet och flest har svarat att de tror den smarta högtalaren blir årets e-klapp.
Här är branscherna e-handlarna tror mest på inför julen:
- Hemelektronik 42 %
- Leksaker och spel 13 %
- Kläder och skor 9 %
- Skönhet och hälsa 8 %
- Tjänster och upplevelser 7 %
Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 546 svenska e-handlare genom Payson och Svea Ekonomis kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur julhandeln kommer att gå för deras företag i år.
Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att bli under årets julhandel jämfört med fjolårets?
Totalt |
|
Mycket bättre än fjolåret |
5 % |
Bättre än fjolåret |
26 % |
Ungefär samma som fjolåret |
40 % |
Sämre än fjolåret |
6 % |
Mycket sämre än fjolåret |
2 % |
Hade ingen försäljning under fjolåret |
11 % |
Vet ej |
10 % |
Hur mycket stiger din försäljning under julhandeln jämfört med resten av året?
Totalt |
|
1–10 procent |
23 % |
11–20 procent |
15 % |
21–30 procent |
10 % |
31–40 procent |
4 % |
41–50 procent |
4 % |
51–100 procent |
3 % |
Över 100 procent |
2 % |
Försäljningen ligger på samma nivå |
28 % |
Försäljningen minskar |
12 % |
Vilken bransch tror du kommer att gå starkast under årets julhandel?
Totalt |
|
Hemelektronik |
42 % |
Barnartiklar och leksaker |
13 % |
Kläder och skor |
9 % |
Skönhet och hälsa |
8 % |
Sport och fritid |
7 % |
Tjänster och upplevelser |
7 % |
Heminredning |
6 % |
Livsmedel |
4 % |
Böcker och media |
3 % |
Fordon och reservdelar |
1 % |
Byggvaror och trädgård |
1 % |
Om Payson:
Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 1 miljon användare. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi. Läs mer på www.payson.se.
Nyckelord
Kontakter
För mer information, kontakta:
Emma Lindgren, e-handelsexpert, Svea Ekonomi
Tel: +46 (0)707 52 32 90
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.se
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som sedan 1981 erbjuder finansiella och administrativa tjänster till företag och privatpersoner. Företagets serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har över 2 000 anställda med kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, besök www.svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol15.4.2025 07:48:00 CEST | Pressmeddelande
Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum