Livsmedelshandlarna

”Extreme couponing” måste tas på allvar

Dela
Överdrivet användande av rabattkuponger, eller ”Extreme couponing” som det kallas för i USA, har blivit en snackis i den svenska handeln. ”Extreme couponing” betyder att folk använder rabattkuponger så mycket att de kan plocka ut varor från butikerna nästan gratis. Förlorarna är matleverantörerna – och butikerna som måste administrera kupongsystemet.

I USA är det en sådan stor företeelse att man till och med skapat en tv-show om det, med samma namn, ”Extreme couponing”. I Sverige däremot har nästan ingen brytt sig om detta fenomen eftersom vi har helt andra regler och annan lagstiftning. Men även här finns det kryphål enligt flera av Livsmedelshandlarnas medlemmar.

Självutcheckning banar för brott

– Vi har haft flera fall och särskilt en kvinna som är återkommande med detta. Hon samlar kuponger från nätet och sociala medier och använder dem i självscanningen eller i självutcheckningen och då kan vi inte säga nej till henne. Hon skaffar dessa varor i stort sett helt gratis. Denna vecka är det Via tvättmedel som hon ”köpt” gratis med hjälp av fyra eller fem kuponger, säger Katharina Arvidsson, handlare på Ica Maxi Västervik.

Förtroende för ClearOn

Detta kundbeteende drabbar inte butiken i första hand, utan det företag som ger rabatten. I detta fall Via som hör till Unilever.

När Livsviktigt ringer upp Unilever säger Carolina Valdermarsson, försäljningschef på Unilever, att de har fullt förtroende för att ClearOn ska täppa till alla eventuella kryphål.

Inget stort problem

ClearOn är namnet på före detta Kuponginlösen och vd heter Pontus Ellefsson.

– Vi ser det inte som ett stort problem rent generellt med att folk utnyttjar rabattkuponger på sociala medier men tittar man isolerat på ditt exempel ser det inte bra ut.

Pontus Ellefssonmenar att det finns anledning att se över hur självutcheckningen från butikerna fångar upp detta problem.

Motkrav ska finnas

– Det finns anledning för oss att tillsammans med handelns kassasytemutvecklare att säkerställa att funktionaliteten är som som den ska. En kupong ska alltid motsvara ett motkrav och här verkar det inte som detta krav fyllts, säger han.

Administrationen kostar

Livsviktigt ställde frågan vidare till Livsmedelshandlarnas ordförande Lars-Inge Melin på Ica Maxi Olofström, och undrade om han fått signaler om missbruk med rabattkuponger.

– Ja, visst förekommer det, jag känner själv till det, men samtidigt tror jag att det är ett relativt lokalt problem än så länge.

Lars-Inge Melin är också kritisk till att en så stor del av administrationen för kupongsystemet läggs på butikerna.

Tar tid att administrera

– Visst är det så att vi får en slant för det vi gör, om än liten, och visst har det blivit bättre sedan systemet blev mer nätbaserat, men det är fortfarande så att det tar en viss del av vår tid att administrera dessa kuponger. Och då är det självklart att vi vill att ClearOn i första hand lyssnar på oss när vi framför vår kritik.

– Om detta problem eskalerar så förvånar det mig om ClearOn inte vill hantera problemet bättre eftersom det dels drabbar leverantörerna, dels motverkar deras egen (ClearOn’s, red’s anm.) affärsidé, säger Lars-Inge Melin.

Text: Marie Halldestam

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Livsmedelshandlarna
Livsmedelshandlarna
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

http://livsmedelshandlarna.se/

För bättre affärer

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som utvecklats från att en gång ha haft en mer kontrollerande funktion till att idag utgöra ett stöd för handlaren samt att agera som branschföreträdare inom en rad områden.

Livsmedelshandlarnas arbetsuppgifter har under åren anpassats till tidens krav och förväntningar; ransone-ringskuponger under krigsåren, priskontroll under efterkrigstiden, prisstopp, jordbruksregleringar under sjuttio- och åttiotalen. I varje fas har Livsmedelshandlarna spelat en viktig roll för svensk dagligvaruhandel.

För mer information gå till www.livsmedelshandlarna.se

Följ Livsmedelshandlarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Livsmedelshandlarna

Häleri med kött – det osynliga brottet!9.5.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ingen har väl kunnat missa att köttstölder plågat matbutikerna de senaste åren. En grund för att det ska finnas anledning att stjäla större mängder kött är att det finns en lokal marknad att sälja det på. Häleri kallas det brottet och sker det systematiskt är det näringshäleri. Men det är ett bortglömt brott, vilket vi utvecklar i veckans Pärs minut. I sommar kommer Livsmedelshandlarna släppa en rapport om detta och även arrangera ett seminarium under Almedalsveckan. Välkommen på plats eller online!

Är maten dyr – staten ger dig nu extra rabatt om du blir en tjuv!11.4.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Riksåklagarens vilja att höja gränsen för ringa stöld är stötande och borde räknas som ett brott mot samhällskontraktet. Se varför i filmen och läs mer nedan: Riksåklagaren: https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2025/april/riksaklagaren-medger-hogre-beloppsgrans-for-ringa-stold/ Svensk handels kommentar: https://via.tt.se/pressmeddelande/3865090/forslaget-om-hogre-beloppsgrans-for-ringa-stold-saknar-verklighetsforankring?publisherId=1718444&lang=sv

Ökat fokus på brottsoffer är bra - men när får företagare räknas dit?21.3.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande

I veckan kom SOU 2025: 23: Ersättningsregler med brottsoffret i fokus. Det är är ett bra steg på vägen, men vi saknar företagarna i detta arbete. Redogör för det närmare i veckans Pärs Minut. Även de behöver få hjälp av staten för att få ut sina skadestånd. Istället för att behöva driva in det själva samtidigt som brottslingarna ostraffat får stjäla i butik. Läs utredningen här.

Först mer detaljstyrande lagar - regelförenklingen kan vi ta sen…14.3.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Regelkostnaderna för svenska företag uppgår till 380 miljarder kronor per år. Det har börjat gå upp för beslutsfattare att detta är skadligt för företag och konsumenter om i många fall behöver betala för saker som inte tillför något värde för samhället. Dock fortsätter regelmaskineriet med god fart framåt. Nu kommer stora investeringar för matbutikerna de kommande åren för att möta nya EU-regler. Regler som konsumenterna både kommer att få betala för och kan undvika att beröras av. Om detta handlar veckans film.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye