Minskad miljöpåverkan med digitala brev
Varje månad skickar Postkodlotteriet mellan 80 000 och 100 000 brev. Omkring 20 000 av dessa kommer nu i stället att skickas digitalt, via Kivra. Tjänsten är skapad för att privatpersoner på ett säkert sätt ska kunna ta emot post digitalt från företag och myndigheter.
- Tanken är att underlätta för våra kunder och minska klimatpåverkan, säger Åse Ericson, marknadschef på Novamedia som är operatörsbolag för Postkodlotteriet.
Tusentals företag och myndigheter använder redan tjänsten och drygt 2,5 miljoner svenskar får i dag viktig post digitalt från Kivra.
När nu Postkodlotteriets kunder får möjligheten att få information om adressuppdateringar, lottinformation och viss vinstinformation via Kivra är de med och minskar klimatavtrycket. Besparingen beräknas till en minskad pappersförbrukning på fyra ton och 3,5 ton mindre koldioxidutsläpp. Något som motsvarar fyra tur- och returresor med flyg till Geneve. Ett litet steg i rätt riktning att minska klimatavtrycket och hushålla med jordens resurser.
Kunder som vill skaffa Kivra gör det via internet. Allt som krävs är Mobilt BankID.
För mer information, vänligen kontakta:
Roger Magnergård, Presschef Svenska Postkodlotteriet
070-232 40 80, roger.magnergard@postkodlotteriet.se
Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 55 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.
Kontakter
Roger MagnergårdPressansvarig
Tel:+46 70 232 40 80roger.magnergard@postkodlotteriet.seOm
Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer.
Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.
Följ Novamedia Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Novamedia Sverige AB
Postkodlotteriet arbetar hemifrån13.3.2020 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från måndag den 16 mars uppmanas anställda hos Novamedia/Svenska Postkodlotteriet att arbeta hemifrån för att minimera risken av smittspridning av Coronaviruset, COVID 19.
Dom har fallit i momsmål10.3.2020 19:00:45 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten har på måndagen meddelat dom i en tvist om momssatser för TV-produktioner mellan Novamedia Sverige AB och Skatteverket.
Förändrat ledarskap för Novamedia Sverige AB4.2.2020 17:10:00 CET | Pressmeddelande
Cecilia Bergendahl, Managing Director för Novamedia Sverige AB, väljer att lämna företaget efter sex år.
Effekter vid negativt utslag i momsmål12.12.2019 12:34:18 CET | Pressmeddelande
Svenska Postkodföreningen har kompletterat materialet i det pågående momsärendet som ska avgöras i kammarrätten. Kompletteringen är ett brev där Svenska Postkodföreningens styrelse förtydligar den negativa effekt ett utslag om 25 procents moms skulle innebära för Svenska Postkodföreningens förmånstagare och deras ideella verksamhet.
Svenskt företag vinnare i en av världens största internationella entreprenörstävlingar3.10.2019 17:23:13 CEST | Pressmeddelande
För tolfte året i rad avgjordes den internationella entreprenörstävlingen Postcode Lotteries Green Challenge där svenska innovationsbolaget Swedish Algae Factory tog hem segern och vann 500 000 Euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum