Stoppa marknadsföring av högriskspel
Förbjud all marknadsföring av högriskspel, inklusive bonuserbjudanden och möjligheter att låna pengar. Förslaget kommer från professorn i beroendemedicin vid Lunds universitet, Anders Håkansson, i det senaste avsnittet av podden Speleffekten som Novamedia Sverige står bakom.
I podden Speleffekten diskuterar namnkunniga profiler spelbranschen utifrån olika vinklar. Senaste avsnittet tar sin avstamp utifrån frågan ”Konsumentskydd – vad driver spelberoende och vilket ansvar har branschen?”.
Professor i beroendemedicin vid Lunds universitet, Anders Håkansson, tror – förutom totalstoppet för marknadsföring för högriskspel – att den framtida digitaliseringen kan hjälpa problemspelare. Verktyg, som känner igen en spelare som det går snett för, kan stänga av vederbörande i exempelvis 24 timmar – hos alla spelbolag.
Jenny Nilzon, vd för SPER (Spelbranschens Etiska Råd) betonar vikten av att arbeta med spelansvarsfrågor.
– Branschen hinner inte vänta in varandra, konstaterar Jenny Nilzon. Det krävs att några går före och är goda exempel och förebilder.
SPER:s vd jämför med bilbranschen där Volvo som är erkänt duktiga på säkerhetsarbete upplåter sitt säkerhetstest till andra bolag.
Ordföranden i Spelberoendes Riksförbund, Henrik Armus, beskriver några varningssignaler för en riskspelare:
– Du ljuger mycket, du tänker ofta på spel och jagar förluster samtidigt som du ser till att tömma brevlådan före din partner så att du inte ska avslöjas av något i posten.
Jesper Kärrbrink, vd för spelbolaget Mr Green, berättar att deras Green gaming, som följer spelbeteende och som också har en algoritm som läser förändrat spelbeteende, delvis skapats som en förberedelse.
– Vi har alltid hållit spelansvaret högt i Mr Green, men det är självklart också en förberedelse inför nya lagar och riktlinjer.
Kontakter
Anne-Catherine WorthKommunikationschef
Tel:+46 76 106 55 97a-c.worth@postkodlotteriet.seEmma BerglingPressansvarig
Tel:+46 76 109 37 03emma.bergling@postkodlotteriet.seRoger MagnergårdPressansvarig
Tel:+46 70 232 40 80roger.magnergard@postkodlotteriet.seOm
Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer.
Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.
Följ Novamedia Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Novamedia Sverige AB
Postkodlotteriet arbetar hemifrån13.3.2020 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från måndag den 16 mars uppmanas anställda hos Novamedia/Svenska Postkodlotteriet att arbeta hemifrån för att minimera risken av smittspridning av Coronaviruset, COVID 19.
Dom har fallit i momsmål10.3.2020 19:00:45 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten har på måndagen meddelat dom i en tvist om momssatser för TV-produktioner mellan Novamedia Sverige AB och Skatteverket.
Förändrat ledarskap för Novamedia Sverige AB4.2.2020 17:10:00 CET | Pressmeddelande
Cecilia Bergendahl, Managing Director för Novamedia Sverige AB, väljer att lämna företaget efter sex år.
Effekter vid negativt utslag i momsmål12.12.2019 12:34:18 CET | Pressmeddelande
Svenska Postkodföreningen har kompletterat materialet i det pågående momsärendet som ska avgöras i kammarrätten. Kompletteringen är ett brev där Svenska Postkodföreningens styrelse förtydligar den negativa effekt ett utslag om 25 procents moms skulle innebära för Svenska Postkodföreningens förmånstagare och deras ideella verksamhet.
Svenskt företag vinnare i en av världens största internationella entreprenörstävlingar3.10.2019 17:23:13 CEST | Pressmeddelande
För tolfte året i rad avgjordes den internationella entreprenörstävlingen Postcode Lotteries Green Challenge där svenska innovationsbolaget Swedish Algae Factory tog hem segern och vann 500 000 Euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum