Fällning efter egen anmälan
- Vi valde att anmäla aktiviteterna eftersom vi ansåg att reglerna inte var tydliga kring denna typ av kommunikation. Nu ger SEEM ett besked om vad som gäller. Det skapar tydlighet för hela branschen, säger Anne-Catherine Worth, kommunikationschef på Novamedia Sverige.
Novamedia Sverige hade också anmält Svenska Spels reklam i radio och tv. Där friade SEEM radioreklamen, men fällde tv-reklamen.
Postkodlotteriets reklamfilm som fällts är den som kallats ”Solveigs jul”. Den handlar om en äldre dam som slipper fira jul ensam sedan hennes son vunnit på lotteriet och kan överraska henne genom att resa till henne tillsammans med familjen. SEEM:s beslut är att reklamfilmen inte kan anses som måttfullt utformad eftersom filmen ger intrycket av att en lotterivinst gjort det möjligt att lösa ett socialt problem.
I början av december bjöds Postkodlotteriets kunder runt om i Sverige till 22 biografer för att se familjefilmen ”Monkey – En liten apa med en stor hemlighet”. I det ärendet friar SEEM själva inbjudan, men konstaterar att själva kundeventet, vad det gäller filmvisningen, är ”riktad till minderåriga och utformad så att marknadsföringen särskilt tilltalar minderåriga”. Det är inte heller tillåtet att sponsra event för minderåriga. Kundeventets filmvisning fälldes således.
Radioreklamen för Svenska Spels reklam på temat ”Lotto-Miljonärsfabriken” friades av SEEM. Däremot fälldes tv-reklamen på samma tema. Orsaken är att den förmedlar intrycket av att spela och vinna på Lotto kan ge en extravagant tillvaro. SEEM konstaterar vidare att det som visas i reklamen inte står i ”proportion till vinsternas storlek eller möjligheterna att vinna ett så pass stort vinstbelopp att en sådan livsstil skulle vara möjlig”.
För mer information, vänligen kontakta:
Roger Magnergård, Presschef Svenska Postkodlotteriet
070-232 40 80, roger.magnergard@postkodlotteriet.se
Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till fler än 50 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.Novamediakoncernen.
Nyckelord
Kontakter
Anne-Catherine WorthKommunikationschef
Tel:+46 76 106 55 97a-c.worth@postkodlotteriet.seEmma BerglingPressansvarig
Tel:+46 76 109 37 03emma.bergling@postkodlotteriet.seRoger MagnergårdPressansvarig
Tel:+46 70 232 40 80roger.magnergard@postkodlotteriet.seOm
Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer.
Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.
Följ Novamedia Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Novamedia Sverige AB
Postkodlotteriet arbetar hemifrån13.3.2020 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från måndag den 16 mars uppmanas anställda hos Novamedia/Svenska Postkodlotteriet att arbeta hemifrån för att minimera risken av smittspridning av Coronaviruset, COVID 19.
Dom har fallit i momsmål10.3.2020 19:00:45 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten har på måndagen meddelat dom i en tvist om momssatser för TV-produktioner mellan Novamedia Sverige AB och Skatteverket.
Förändrat ledarskap för Novamedia Sverige AB4.2.2020 17:10:00 CET | Pressmeddelande
Cecilia Bergendahl, Managing Director för Novamedia Sverige AB, väljer att lämna företaget efter sex år.
Effekter vid negativt utslag i momsmål12.12.2019 12:34:18 CET | Pressmeddelande
Svenska Postkodföreningen har kompletterat materialet i det pågående momsärendet som ska avgöras i kammarrätten. Kompletteringen är ett brev där Svenska Postkodföreningens styrelse förtydligar den negativa effekt ett utslag om 25 procents moms skulle innebära för Svenska Postkodföreningens förmånstagare och deras ideella verksamhet.
Svenskt företag vinnare i en av världens största internationella entreprenörstävlingar3.10.2019 17:23:13 CEST | Pressmeddelande
För tolfte året i rad avgjordes den internationella entreprenörstävlingen Postcode Lotteries Green Challenge där svenska innovationsbolaget Swedish Algae Factory tog hem segern och vann 500 000 Euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum