
Lansering av DZT-kampanjen ”100 år Bauhaus”

Bauhausjubileets upplevelsekaraktär understryks av DZT:s olika digitala projekt. Kampanjens landningssida www.germany.travel/bauhaus finns i tysk, engelsk och fransk version och förmedlar kampanjens kärnbudskap. En animerad film tematiserar Bauhausarvets mångfald inom design, arkitektur, konst och hantverk och hänvisar till de centrala Bauhausorterna i Weimar, Dessau och Berlin samt flertalet andra relevanta orter. Ett VR-projekt i form av en digital replika av Walter Gropius legendariska rektorsrum i Weimar kommer att användas på trade- och mediaevents runt om i världen och ger besökarna ett verklighetsnära intryck av Bauhaus. Ett annat jubileumsprojekt som DZT marknadsför internationellt är arkitekturvisningen Grand Tour der Moderne. Här får kulturturister möjlighet att uppleva temat Bauhaus under en självkomponerad reserutt.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), inför lanseringen av kampanjen:
– Bauhausjubileet är ett utmärkt sätt att befästa Tyskland som kulturresmål nummer 1 bland européerna. Genom att använda oss av digital teknologi och innovativa evenemangsformat understryker vi att Bauhausrörelsens arv är i högsta grad levande i Tyskland.
Redan innan lanseringen gjorde DZT ett tydligt avstamp vid den 2:a Incoming & Brand Summit i Weimar i slutet av oktober där de fick möjlighet att dryfta Bauhaustemat med experter, företrädare för media och influencers.
Ett projekt som DZT använder för att marknadsföra Bauhausjubileet i utvalda marknader är ett 3D-printat Tiny(BAU)haus av återvunnen plast som via innovativ teknologi och materialval för hållbarhetstanken vidare. Ett centralt element är en kvadrat med en golvyta på åtta kvadratmeter. Inuti objektet kan besökarna uppleva Bauhausvärlden med alla sina sinnen. Interaktiva bildinstallationer återger hur resenärer kan uppleva Bauhaus i Tyskland. Tiny(BAU)haus kommer att presenteras för första gången i Rotterdam i februari. Därefter kommer det att användas inom ramen för en korsmedial kampanj vid diverse pressevents och presentationer på andra marknader. Resan kommer att dokumenteras i videor och bloggar under hashtaggen #CelebratingBauhaus.
Vid sidan av Bauhauskampanjen utvecklar DZT både globala och marknadsspecifika marknadsföringskampanjer på de stora trendtemana kultur och natur. Under 2019 ligger fokus för den globala marknadsföringen på turistattraktioner i metropolerna och på landsbygden med kampanjen German Summer Cities. Kampanjen omfattar de fem klustren urban city, romantik, semester vid vatten, sevärdheter samt konst & kultur.
Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.
Nyckelord
Kontakter
Gustav SvärdPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85gustav.svaerd@germany.travelBilder

Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Fem måsten i Berlin 202517.12.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
År 1825 påbörjades bygget av museumsön i Berlin. Mitt i staden och mitt i floden Spree. Här finns i dag fem världsberömda museer, med samlingar om mer än 6000 år av mänsklighetens historia.
Tyska Turistbyrån i Sverige stänger12.12.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Tyska Turistbyråns kontor i Sverige kommer att avsluta sin verksamhet den 31 december 2024. Därmed avslutas en lång och framgångsrik tid med goda kontakter mellan de svenska resenärerna och destinationen Tyskland
De mest sevärda resmålen i Tyskland 202427.11.2024 10:07:42 CET | Pressmeddelande
Semesterupplevelser för hela familjen, pulserande storstäder och historiska sevärdheter är favoriterna bland internationella besökare i Tyskland. Detta visar resultatet från undersökningen "De 100 mest sevärda resmålen i Tyskland" på den Tyska Turistbyråns (DZT) hemsida.
Hemma-hos-semester på privat herrgård20.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste årtiondena har gods och herrgårdar i den nordtyska regionen Mecklenburg genomgått omfattande renoveringar. Många av dessa historiska hus har nya verksamhetsområden och drivs av ägarna, som sätter sin egen prägel på husen utifrån sina intressen och färdigheter.
Stjärnskådning från sängen – i genomskinliga bubbeltält15.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under mottot ”Släck lamporna – tänd stjärnorna” erbjuder Schloss Krugsdorf övernattning i så kallade bubbeltält. Tälten ligger i slottsparken och lockar med en förtrollande panoramavy och fri utsikt över en spektakulär stjärnhimmel. För den som inte vill laga mat ute erbjuder slottet en romantisk middag med en gourmetkock.