Volkswagen etta när svensken själv väljer bil

När bilåret 2018 ska summeras står det klart att marknaden varit fortsatt stark. På en marknad som uppgick till 353 666 nyregistrerade personbilar stod Volkswagen för 53 469 bilar (2017: 57 488 bilar), vilket betyder en marknadsandel på 15,11 procent (2017: 15,15 procent) och en fortsatt klar andraplats på marknaden i Sverige. Detta enligt statistik från BIL Sweden.
Året präglades kraftigt av effekter av det i juli införda skattesystemet bonus malus och den nya testkörcykeln WLTP. Som väntat blev första halvåret mycket starkt då många kunder ville få sin bil levererad före det nya skattesystemet trädde i kraft. Juni var till exempel den bästa månaden någonsin i Volkswagens svenska historia.
För Volkswagens del har försäljningen varit stark för flera av märkets viktigaste modeller. Golf (17 093 bilar) och Passat (13 650 bilar) lade beslag på platserna två och fyra på topplistan. Även Tiguan har etablerat sig i toppen och hamnade på sjätte plats med 9 821 registrerade bilar.
När det gäller Passat har laddhybriden GTE varit fortsatt mycket attraktiv. Med 3 974 inregistrerade bilar blev den återigen Sveriges mest sålda laddbara bil. Passat GTE toppar även listan över klimatbonusbilar som nyregistrerats från 1 juli 2018.
− Det här bådar gott inför vår förestående elbilsoffensiv. I vår kan kunderna börja beställa vår nya elbil ID. Den kommer att börja levereras under 2020 och vi tror att den har goda möjligheter att bidra till elbilens genombrott för många människor, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
Han kan också glädjas åt ett år där Volkswagen blivit etta på marknaden för privatköpare med 18 042 inregistrerade bilar. Golf är Sveriges populäraste bil hos privatköpare.
− Vi har länge haft en stark ställning bland företagskunder men att vi nu är nummer ett när svensken själv väljer bil är mycket glädjande och resultatet av en medveten fokusering på den marknaden. Volkswagens rötter finns ju dessutom just hos privatköparna, säger Sten Forsberg som också kan blicka tillbaka på ett år där Volkswagen firade 70 år på den svenska marknaden.
− 2019 kommer att bli ett spännande men utmanande år. Vi har haft ett läge där flera modeller har fått lite längre leveranstider på grund av nödvändiga tester kring den nya EU-körcykeln WLTP. Men vi börjar komma i fas där även om vi fortfarande påverkas av situationen. Vi ser också fram emot att kunna lansera flera viktiga modeller under året.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2018 totalt 53 469 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum