Så ser de vanligaste cykelolyckorna ut

Cyklister är den trafikantgrupp som sedan 2008 har flest antal skadade i vägtrafikolyckor som behövt vård på sjukhus i mer än ett dygn. Flest antal skadade finns bland singelolyckor men de absolut allvarligaste olyckorna sker i kollision med motorfordon.
- Vi har en stor utmaning framför oss nu när regeringen har satt målen att både öka cyklingen och samtidigt klara nollvisionsmålet att minska antalet allvarliga skador med 25 procent fram till 2020, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare vid If.
Men nu visar ny sammanställd statistik från försäkringsbolaget If på tre åtgärder som radikalt skulle minska antalet skadade och dödade cyklister i trafiken.
Hastighetssänkningar räddar liv
Risken för svåra till dödande skador är högst på 70-90 vägar. Ifs statistik visar svart på vitt att den hastighetssänkning som skett i tätort under de senaste åren haft en positiv effekt med mindre allvarliga skador på vägar där hastigheten sänkts från 50-60 km/h till 30 eller 40 km/h.
I takt med hastighetssänkningen har andelen medelsvåra till svåra skador minskat med drygt 20 procent.
- Konsekvenserna blir mindre allvarliga och allvarlighetsgraden i personskadan är starkt kopplat till hastigheten, även om det är svårt att säga om antalet olyckor minskat då vi samtidigt inte kunnat jämföra med hur många som cyklat, säger Irene Isaksson-Hellman.
Säkrare övergångar för cyklister i rondeller
Åtta av tio olyckor sker i korsande situationer mellan cyklist och bilist, i synnerhet när cyklisten kommer från en korsande cykelbana eller cykelfält.
Ifs detaljerade statistik visar att en av de vanligaste konfliktsituationerna inträffar när en cykelbana korsar en väg innan en rondell. Då har bilisten fokus till vänster och cyklisten kan komma på en korsande cykelbana från höger. Eftersom bilisten saktar ner inför rondellen missuppfattar cyklisten bilistens avsikter.
- Rondeller byggs i rask takt med syfte att underlätta flödet av trafik och få bort korsningsolyckor i hög hastighet, men här vi måste hitta bättre sätt att göra överfarten trygg för cyklisterna, säger Irene Isaksson-Hellman.
Separerade cykelvägar
I våra storstäder ser olyckorna lite olika ut, beroende på att infrastrukturen skiljer sig åt.
Krockar mellan bil och cykel sker betydligt oftare på sträckor som inte ligger i anslutning till en korsning i Stockholm än i exempelvis Göteborg. I Stockholm är cykelfält vanligare och dessa är, till skillnad från cykelbanor, inte fysiskt separerade från vägen där bilarna kör.
- Bilar skär ibland in på cykelfältet och har inte uppsikt över cyklister som kommer där. Likaså serman att ’dooring’, att cyklisten kör in i en bildörr som öppnas, är betydligt vanligare i Stockholm och Malmö än vad det är i Göteborg, säger Irene Isaksson-Hellman.
Vid dörrning är arm- och axelfrakturer vanliga, det har även skett dödsolyckor om cyklisten landat olyckligt på huvudet.
- Att Stockholm har fler cykelfält beror på att staden är trängre. Men det skulle gå att förbättra säkerheten för cyklisterna genom att alltid färgmarkera cykelfälten, och att skapa en standard så det är samma färg som gäller i hela Sverige, säger Irene Isaksson-Hellman.
Vanligaste olyckorna mellan cykel och personbil
Antal olyckor mellan cykel och personbil i Ifs databas, olyckor som skett i Sverige mellan 2005-2016, identifierade via trafikförsäkringen: 1 744
Olyckor vid korsande situationer: 78,6 % (1371)
Olyckor där cykel och bil delat samma vägbana, både i samma riktning eller mötande: 10,6 %, (184)
Dörrning: 4,6 % (81)
Övriga olyckor: Inkluderar parkeringsplats, backning etc: 6,2 % (108)
If har skapat en unik databas med information om olyckor mellan cyklister och personbilar genom att utgå från försäkringsskador på bilar som har en trafikförsäkring i If. Idag innehåller databasen 1 744 unika olyckor som inträffat mellan 2005 och 2016.
Tidigare har forskarna bara kunnat förlita sig på officiella polisrapporterade data där cyklisterna är underrepresenterade, och data från akutsjukvården, där detaljer kring olycksförloppet saknas.
Foto: If
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

