Aftonbladet inleder året med flera nya rekord

Aldrig förr har Aftonbladet haft så många sidvisningar per unik besökare som under årets första vecka. I genomsnitt besökte varje individ 10,9 sidor varje dag.
Det är ett historiskt rekord och ett läsarengagemang som saknar motstycke. Siffran 10,9 är viktig eftersom redaktionen jobbat hårt för att läsarna ska bli mer lojala och läsa mer när de besöker Aftonbladet.
Engagemanget syns i fler rekord – fler än någonsin tidigare valde aktivt att titta på video på Aftonbladet. Med ett snitt på över två miljoner (2 073 412) startade videoströmmar med reklam per dag slog Aftonbladet nytt rekord för videotittandet.
Rekorden kommer samtidigt som en större andel av Aftonbladets innehåll blivit betalinnehåll. Räckviddsaffären och prenumerationsaffären tycks dock inte konkurrera ut varandra, eftersom även Aftonbladet Plus slagit rekord. Torsdagen den 3 januari hade Aftonbladet Plus 331 775 sidvisningar, en tidigare oöverträffad siffra.
– Vi har under det senaste halvåret ställt om hur vi jobbar, och alla arbetar nu tajtare ihop på hela redaktionen. Det är ett modernare arbetssätt med fokus på att alla kompetenser används på rätt sätt som nu visar resultat, säger redaktionschef Michael Poromaa.
Det stora engagemanget från läsarna under jul- och nyårsveckorna gäller inte endast journalistiken. Också betaltjänsten Viktklubb har noterat ett rekordhögt engagemang. Viktklubb fick 2 700 nya medlemmar mellan den 25 december och 2 januari. Det är 30 procent fler än under samma period ett år tidigare.
– Vi har alltid högt tryck på Viktklubb kring jul och nyår, men det vi ser i år är helt exceptionellt. Viktklubb är bredare än någonsin, med fokus inte bara på viktnedgång utan också på hälsa, träning och att äta rätt. Här finns ett behov av seriös vägledning och där spelar Viktklubb en stor roll, säger Åsa van der Vliet, chef för Viktklubb.
Också när det gäller SEO-trafik och läsning av texter producerade av Aftonbladets nya textrobot inleder Aftonbladet 2019 med rekordsiffror.
– Det är ingen slump att Aftonbladet går oerhört starkt in i 2019. Vi har jobbat hårt och fokuserat med journalistiken och affärsutveckling under året som gått och det ger resultat. Rekorden är bevis på att Aftonbladet nu bygger en ännu starkare position på marknaden. Det är otroligt kul att se att vi får sådan respons från våra användare och kunder, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena K Samuelsson, Publisher. Tel: 08-725 20 00. E-post: lenak.samuelsson@aftonbladet.se.
Michael Poromaa, redaktionschef. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se.
Åsa van der Vliet, chef Viktklubb. Tel: 072-503 32 44. E-post: asa.vandervliet@viktklubb.se.
Eric Rosén, Associate Editor, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
