Dyrt när hantverkaren orsakar skada

Med ROT-avdrag och inspirerande program på TV beslutar sig allt fler för att renovera och bygga om hemma. Men med fel hantverkare kan saker gå snett och skadorna riskerar att bli mycket kostsamma. If listar vad du ska tänka på innan du startar ett bygg- eller renoveringsprojekt.
Att renovera hemma har på senare år blivit projekt för allt fler svenskar. Genom ROT-avdrag har kostnaderna blivit lägre och hantverkarna har fått mer jobb. Men det finns risk att det blir fel i samband med renoveringar. Konsumentprogrammet Plus i SVT tog senast upp ett antal fall där det gått väldigt illa. Konsumentverket fick förra året in över 10 000 ärenden med klagomål på hantverkartjänster.
Snittkostnaden för en husskada hos If är cirka 28 000 kronor. Om det är en hantverkares arbete som orsakat skadan uppgår kostnaderna till mer än 100.000 kronor, beroende på att arbetet ofta är omfattande och komplicerat.
– Det är enormt viktigt att anlita en seriös hantverkare. Om ett stort jobb går fel skjuter kostnaderna i höjden, säger Mathias Pettersson, besiktningsman på If.
Det finns en mängd olika saker som kan hända när man bygger om, oavsett om man gör det själv eller om man anlitar en hantverkare.
– För att försäkringen då ska gälla är det viktigt att arbetet med exempelvis el och våtrum är utfört på ett fackmannamässigt sätt, säger Mathias Pettersson.
Ifs checklista i tio punkter när du anlitar hantverkare för renovering och ombyggnad:
•Ta in anbud från flera firmor – men låt inte endast priset avgöra ditt val.
•Begär referenser.
•Kontrollera att de har F-skattsedel via Skatteverket och om det finns obetalda skulder hos Kronofogden.
•Begär att få se gällande försäkring för entreprenaden, s k ansvars- och allriskförsäkring.
•Kontrollera om de är medlem i en branschorganisation.
•Var en tydlig beställare genom ett skriftligt avtal och en kravspecifikation.
•Notera eventuella tilläggsbeställningar skriftligt som tillägg till avtalet.
•Kom överens om en garanti för arbetet då det inte gäller automatiskt, notera garantin i det skriftliga avtalet.
•Betala aldrig i förskott, alternativt följ en avtalad betalningsplan där delbetalning görs mot att vissa avtalade arbeten utförts.
•Anlita enbart vit arbetskraft. Genom att bara anlita kvalificerade hantverkare med försäkring kan misstag och skador ersättas.
För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

