Nytt rekord för Volkswagen – levererade fler bilar än någonsin tidigare
Positiv leveransutveckling i Sydamerika (+13,1 %), USA (+4,2 %) och Europa (+3,6 %) kompenserade för den stora ekonomiska osäkerheten i Kina, Argentina och Mexiko, samt även för de svåra, tillfälliga återverkningar som övergången till WLTP-körcykeln i Västeuropa innebar. SUV-offensiven tillsammans med en lång rad andra nya bilar från företaget var de viktigaste faktorerna bakom tillväxten.
Jürgen Stackmann, medlem i ledningsgruppen för Volkswagen med ansvar för försäljningen, förklarar:
– 2018 kännetecknades av betydande osäkerhet i vissa regioner, speciellt under andra halvåret. Vår offensiv med nya, verkligt attraktiva bilar gjorde dock att vi totalt sett lyckades uppväga de negativa effekterna. Vår strategi har givit resultat. Bakom det nya leveransrekordet ligger massor av hårt arbete.
Ralf Brandstätter, COO på Volkswagen:
– Även 2019 kommer att vara ett år fyllt av utmaningar för vårt märke, speciellt mot bakgrund av de tilltagande geopolitiska riskerna. Vi måste se till att göra vår läxa ordentligt. Förutom volymtillväxt kommer vi i framtiden också att fokusera mer på vår lönsamhet än vi gjort tidigare. Här handlar det om att säkerställa långsiktig lönsamhet för märket Volkswagen.
Volkswagens globala SUV-offensiv bär frukt. Kunderna tar emot den långa raden av nya modeller på ett mycket positivt sätt. Samtidigt som företagets leveranser av personbilar steg med 0,2 procent 2018 jämfört med året innan, växte SUV-segmentet med 38 procent under samma period. Det här innebär att nästan var femte bil som Volkswagen levererade till sina kunder 2018 var en SUV (19,2 procent). 2017 utgjorde denna andel endast 13,9 procent.
År 2025 kommer Volkswagen att ha fler än 30 SUV-modeller, med eldrift eller konventionell drivning, i sitt globala produktutbud. SUV-offensiven kommer bidra till att stärka kärnverksamheten på ett betydelsefullt sätt och göra det möjligt för företaget att initiera de mångmiljardinvesteringar som krävs inom områdena e-mobilitet och självkörande bilar.
Även Volkswagens elbilar blir allt populärare. Totalt levererade märket förra året cirka 50 000 helt eldrivna bilar eller laddhybrider – en ökning med 13 procent jämfört med 2017. Speciellt populär var e-Golf. För denna modell steg leveranserna med 45 procent, vilket gjorde den till en av de ledande elbilarna i både Tyskland och Europa.
Leveransutvecklingen för olika regioner och marknader 2018:
- I Europa kunde Volkswagen rapportera en ökning med 3,6 procent för märket under 2018. Här levererade man 1,75 miljoner bilar, trots de utmaningar som övergången till den nya testkörcykeln WLTP innebar, och som starkt påverkade leveranserna från september. Samtidigt lyckades Volkswagen att utöka sin marknadsandel i Europa. Stor efterfrågan på modellerna Tiguan Allspace och T-Roc liksom på de nya versionerna av Arteon and Polo spelade här en viktig roll och lockade många kunder till bilhallarna. I Västeuropa levererade Volkswagen 1,47 miljoner bilar, en ökning med 2,8 procent jämfört med 2017. Antalet levererade fordon steg i länder som Italien, Spanien och Frankrike.
- På hemmamarknaden Tyskland var bilden densamma. Här levererade Volkswagen under fjolåret 541 200 bilar till sina kunder, en ökning med 1,8 procent jämfört med året innan.
- I Sverige registrerades 53 471 Volkswagen personbilar (2017: 57 488 bilar). Året präglades kraftigt av effekter av det i juli införda skattesystemet bonus malus och den nya testkörcykeln WLTP. Volkswagen blev nummer ett bland svenska privatköpare – och Passat GTE blev den mest sålda laddbara bilen.
Se pressmeddelande "Volkswagen etta när svensken själv väljer bil" - I Central- och Östeuropa kunde Volkswagen rapportera en leveransökning på hela 8,2 procent för 2018 – 280 300 bilar lämnades här över till kunderna. Ryssland var det land som drev på tillväxten i denna region starkast. Här levererades 106 100 bilar, en ökning med 18,5 procent. De mest sålda modellerna var Polo, Tiguan och Touareg.
- I Nordamerika gick utvecklingen på marknaden åt båda hållen. I USA levererade Volkswagen 354 100 bilar under 2018, en ökning med 4,2 procent – och detta tack vare de fortsatta framgångarna för SUV-modellerna. I Kanada lämnade Volkswagen över 72 000 bilar till sina kunder – en ökning med 3,7 procent jämfört med 2017 och Volkswagens största leveransvolym på denna marknad någonsin. I Mexiko gick det däremot trögt. I en fortsatt mycket hårt ansträngd ekonomisk miljö, sjönk Volkswagens leveranser med 19 procent jämfört med 2017. Totalt sett minskade alltså leveranserna i regionen med 3,0 procent jämfört med året innan.
- I Sydamerika kunde Volkswagen notera fortsatt tillväxt under året. 474 000 bilar levererades till kunderna 2018 – en ökning med 13,1 procent jämfört med året innan. Bäst gick det i Brasilien där Volkswagen levererade 335 800 bilar, en ökning med 28,6 procent. De åtta nya modeller som Volkswagen lanserade i landet 2017 togs emot mycket positivt av kunderna vilket kan avläsas av dessa leveranssiffror. Volkswagen uppvisade en betydligt bättre utveckling än marknaden som sådan. I Argentina fortsatte de svåra ekonomiska förhållandena att inverka negativt på marknaden. I linje med detta sjönk Volkswagens leveransvolym med 22,4 procent jämfört med 2017 – trots detta befäste Volkswagen sin ledarställning på marknaden för 15:e året i rad.
- I Asien/Stillahavsområdet levererade Volkswagen 3,29 miljoner bilar under 2018, en minskning med 1,7 procent jämfört med året innan. Denna minskning kan i huvudsak tillskrivas situationen i Kina, där kunderna fortfarande uppvisade ett köpmotstånd till följd av det osäkra ekonomiska läget. Totalt tog 3,11 miljoner kunder i Kina emot en ny bil från Volkswagen under 2018 – en minskning med 2,1 procent jämfört med 2017. Trots detta utökade Volkswagen sin marknadsandel ytterligare. För första gången på över 10 år krympte den kinesiska marknaden totalt sett. Volkswagen är fortsatt det populäraste bilmärket i Kina. Enbart under fjolåret lanserade Volkswagen nio nya modeller på den kinesiska marknaden, däribland SUV-modellerna T-Roc, Tharu och Tayron. Genom att fördubbla sitt modellutbud i detta segment, etablerar Volkswagen sig som ett SUV-märke i Kina. Dessutom fortsätter Volkswagens klassiska sedanmodeller att vara mycket populära bland bilköparna.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Volkswagens nyheter under 2019
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Dokument
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2018 totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Inför vintern: Volkswagen rullar ut trygghetsväska som standardutrustning20.11.2024 12:06:28 CET | Pressmeddelande
För att ytterligare öka säkerheten för sina kunder har Volkswagen i Sverige introducerat en trygghetsväska som standardutrustning i alla nya Volkswagen personbilar. Väskan innehåller ett urval av nödvändiga säkerhetsartiklar och syftar till att underlätta i situationer där kraftigt försämrat väglag eller andra nödlägen kan uppstå.
Säljstart för nya Volkswagen Tayron22.10.2024 15:13:32 CEST | Pressmeddelande
Nya Tayron är nu möjlig att beställa på den svenska marknaden, inklusive laddhybriderna med upp till cirka 11-12 mils räckvidd på el. Den stora SUV:en med fem eller sju (tillval) sittplatser är storleksmässigt placerad mellan Touareg och Tiguan. Den nya modellen har en kraftfull SUV-design, hög komfort- och säkerhetsnivå, förstklassig interiör och erbjuder generöst med utrymme för både passagerare och bagage.
Världspremiär för nya Volkswagen Tayron: allround-SUV med upp till sju sittplatser9.10.2024 14:42:59 CEST | Pressmeddelande
Nya Tayron är här! Den stora Volkswagen-SUV:en med fem eller sju (tillval) sittplatser, är placerad mellan Touareg och Tiguan. Den nya modellen kännetecknas av en tydlig och kraftfull SUV-design, hög komfortnivå, hög kvalitet och generöst utrymme för både passagerare och bagage.
Volkswagen erbjuder ny instegsversion av elbilen ID.3 – ID.3 Pure4.10.2024 13:25:47 CEST | Pressmeddelande
För att att ännu fler ska ha möjlighet att ställa om till eldrift erbjuder Volkswagen i Sverige nu en ny instegsversion av sin kompakta elbil ID.3. Versionen Pure är utrustad med 52 kWh-batteriet, har en effekt på 170 hk (125 kW), en DC-laddningseffekt på upp till 145 kW och en räckvidd på upp till 388 km (WLTP). Välutrustade ID.3 Pure Edition erbjuds från 399 900 kronor.
Eldrivna Volkswagen ID.7 Pro S nådde 794 km räckvidd på en laddning2.10.2024 15:32:08 CEST | Pressmeddelande
I ett schweiziskt räckviddstest av nya ID.7 Pro S lyckades förarna komma hela 794 kilometer på en enda laddning av batteriet. Den officiella WLTP-räckvidden för modellen på upp till 709 kilometer överträffades därmed avsevärt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum