If-seminarium om klimatförändringar: Stormskydd blir obligatoriskt i skogsförsäkringen
2005 blir det dyraste skadeåret för försäkringsbranschen någonsin globalt sett och 2004 det näst dyraste. Antalet stora väderrelaterade katastrofer har ökat på senare år och det finns inget som tyder på att trenden är på väg att brytas. If ser dock för närvarande inget behov av premiehöjningar på nordisk basis.
Det framkom under torsdagen då If Skadeförsäkring höll ett medieseminarium i Stockholm. Talare var Ernst Rauch, chef för avd. storm/väder/klimatrisker på Munch Re, världens största återförsäkringsbolag och Torbjörn Magnusson, koncernchef för If.
Europa och Norden har hittills klarat sig undan med få riktigt stora skador. Sydostasien och USA däremot har drabbats mycket hårt. I Sydostasien har flera hundra tusen människor mist livet. I USA har egendomsskador fått en extrem tyngdpunkt på senare år. Fem av de 11 dyraste katastroferna i världshistorien har inträffat i USA under de senaste fyra åren.
Även katastrofer med begränsat mänskligt lidandet kan vara mycket kostsamma, säger Torbjörn Magnusson, VD If Skadeförsäkring.
Det finns flera skäl till att stormar och andra naturkatastrofer påverkar världens befolkning i allt högre grad; bland annat den växande populationen och ökad levnadsstandard. Allt fler flyttar från landet in till storstäderna och man bygger på fler utsatta platser. Samtidigt tyder mycket på att klimatet förändras och bli varmare, vilket medför aggressivare väder.
Sverige har haft relativt många miljörelaterade skador på senare år men skadebeloppen har med undantag för Gudrun varit måttliga. Ur ett nordiskt perspektiv var stormen Anatol 1999 den som orsakat störst försäkringsskador, främst i Danmark (totalt 15 miljarder). Gudrun drabbade Sverige hårdast i ekonomiska termer. Den totala kostnaden blev 8,5 miljarder varar 4,2 miljarder i Sverige.
För Ifs del är några premiehöjningar på grund av Gudrun inte aktuella. Däremot har Ifs produkturval förändrats något.
Vi har förbättrat skyddet mot naturskador i våra försäkringar för företag och fastigheter. Vi kan inte begära att våra kunder alltid ska känna till sina framtida behov när de köper försäkring. Istället inkluderas allt fler av dessa risker i våra grundprodukter. Exempelvis har vi i Sverige redan infört ett skydd för översvämningar och kommer framöver endast att erbjuda en komplett skogsförsäkring där stormskydd alltid ingår, säger Torbjörn Magnusson.
För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressekreterare Sverige. Mobil: 070-628 23 63
If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2004 till 38 miljarder svenska kronor. Antalet anställda är 6 800 varav 1 800 i Sverige. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.
www.if.se
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seOm
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
