PostNords framtida roll ska belysas
Huvudmännen bakom projektet är Grafiska Företagen, CityMai och 21 Grams. Aktörerna verkar på eller företräder företag på olika marknader som har det gemensamt att man konkurrerar med PostNord.
– Konkurrensen och omvandlingstrycket är i digitaliseringens spår i dag enormt för tryckerier och distributionsföretag. Att PostNord i det läget tänjer på sitt kärnuppdrag och utnyttjar sin marknadsdominans för att trycka undan konkurrenter gör läget ohållbart för många företag i vår bransch. Det vill vi ändra på, säger Ravindra Parasnis, vd Grafiska Företagen.
Statens monopol på postbefordran avskaffades för 25 år sedan. Trots det, och trots att flera privata aktörer idag konkurrerar med PostNord, har bolaget fortfarande en marknadsdominerande position. Denna position utnyttjas på ett sätt som snedvrider konkurrensen. Dessutom expanderar PostNord på flera områden som ligger utanför bolagets kärnverksamhet.
– Vi är ett medelstort företag och vår främsta konkurrent är ett statligt jätteföretag. För att vi ska överleva måste staten garantera schyssta konkurrensvillkor på marknaden. Där brister det idag, menar Kaj Peterson, partner 21 Grams.
Genom att systematiskt tänja på sitt uppdrag och det regelverk man verkar inom har PostNord skaffat sig en stark ställning inte bara inom brevdistribution utan även på angränsande marknader såsom morgontidningsdistribution, logistiktjänster, utdelning av oadresserad direktreklam, pakethantering, tryckeri, print- och kuverteringstjänster.
Effekten av PostNords agerande är att konkurrenter riskerar att slås ut. Situationen försvåras av att staten sitter på dubbla stolar som ägare och den som ska upprätthålla regelverk.
– Tusentals arbetstillfällen riskerar att gå förlorade om privata företag slås ut som en följd av ojämna konkurrensvillkor. Att det sker förändringar är därför kritiskt, inte bara ur ett konkurrensperspektiv, utan också ur ett bredare samhällsperspektiv. Därför har vi tagit det här initiativet, kommenterar Martin Modig, vd CityMail.
Vårt initiativ syftar till att stimulera debatt, nya idéer och nya initiativ för framtidens distribution. Vår förhoppning är att detta ska leda till bättre förutsättningar för marknadens aktörer och bidra till en bättre konkurrens och service över hela landet.
Projektet presenteras närmare på www.framtidensdistribution.se. Under våren 2019 kommer en rapport med slutsatser och förslag att presenteras som ett steg mot en bättre framtida produktions- och distributionsmarknad.
Kontakter
Ravindra ParasnisVD
Fotograf: Niklas Palmklint
Maria WikströmKommunikationschef
Fotograf: Niklas Palmklint
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 kreativa medlemsföretag utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Allt från undervisningsmaterial för våra barns lärande till hållbara förpackningar för den gröna omställningen.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
BookTok-profilen Jasmine Darban prisas för att ha väckt läslust hos en ny generation20.11.2025 08:33:08 CET | Pressmeddelande
Hon har gjort böcker trendiga i en digital värld. Genom TikTok och sitt förlagsvarumärke Fenix har Jasmine Darban skapat ett community som inspirerar unga att läsa – och nu belönas hon med Grafiska Företagen och Medieföretagens stora branschpris på 100 000 kronor.
Bättre stämningsläge än industrin men svag orderstock16.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den grafiska branschens första konjunkturrapport visar på ett bra stämningsläge med ökad rörelsemarginal. Det finns dock flera negativa indikatorer i form av minskad nettoomsättning, svag orderstock och en produktion som inte återhämtat sig sedan pandemin.
Gränslös grafiker vinner Formgivningspriset 202514.10.2025 14:22:29 CEST | Pressmeddelande
Den grafiska formgivaren Aron Kullander Östling tilldelas Formgivningspriset 2025 på 50 000 kronor. Han är modig, tänjer gränser och breddar normer inom grafisk produktion på ett sätt som få formgivare har gjort, menar juryn.
Känd formgivare prisas för svenskproducerat verk10.10.2025 06:58:00 CEST | Pressmeddelande
Formgivaren Greger Ulf Nilson tilldelas ett nyinstiftat pris på 25 000 kronor för årets bok formgiven och tryckt i Sverige. Han vinner priset för utställningskatalogen till ”The house leans but the curtains hang straight” på Lillehammers konstmuseum 2024.
Den grafiska branschen välkomnar att EUDR skjuts upp23.9.2025 14:36:19 CEST | Pressmeddelande
”Det är ett välkommet besked, men en oacceptabel hantering av frågan”, säger Grafiska Företagens vd Eva Glückman i en kommentar till att EU:s miljökommissionär Jessika Roswall meddelat att EU:s avskogningsförordning (EUDR) föreslås skjutas upp ytterligare ett år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
