
Bästa matlandet att besöka – enligt Sveriges resenärer

- Få länder är så förknippade med mat som Italien. Pasta, pizza, olika sorters ostar som mozzarella och parmesan, och självklart också charkuterier som prosciutto, parmaskinka och salami. Listan kan göras lång, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Maten under en semester är ofta av stor vikt för resans helhetsupplevelse. Däremot kan matpreferenserna variera. Enligt Tickets senaste Sifoundersökning är Italien det i särklass bästa landet att besöka för matens skull. Italien rankas som det bästa matlandet bland knappt en tredjedel av Sveriges resenärer (32 procent), oavsett åldersgrupp och boendeort. Det är ett stort hopp ner till tvåan Grekland. Klassiska, grekiska läckerheter som fetaost och kalamataoliver, föredras av 8 procent när svenskarna väljer främsta matland att besöka.
Däremot finns det vissa regionala skillnader. Bland resenärer i Västsverige är det till exempel mer populärt än i övriga landet att besöka Grekland för matens skull. 11 procent av boenden i Västsverige tycker att Grekland är det bästa matlandet att besöka, jämfört med 5 procent i snitt för Sverige. Det är dock fortfarande en övervägande majoritet, knappt 25 procent, av den Västsvenska befolkningen som föredrar Italien.
Thailand brukar ofta nämnas i matsammanhang och den thailänska kokkonsten står ofta högt bland semestrande svenskar. Däremot är det endast 3 procent som väljer Thailand som det främsta matlandet att besöka.
- Thailand har ett fantastiskt kök – men det är generellt sett lite mer hetta i maten och inte lika enkelt att ta till sig som det italienska köket. Men Thailand har många spännande smaker. Våga gå utanför klassikerna och smaka på något mindre kända rätter som grön papayasallad, stekt morning glory (en typ av spenat) eller wokad fisk med cashewnötter och basilikablad, tipsar Katarina Daniels.
Vilket tror/tycker du är det bästa matlandet att besöka?
- Italien, 32 procent
- Frankrike, 8 procent
- Grekland, 5 procent
- Spanien, 4 procent
- Thailand, Sverige, 3 procent
- Japan, USA, 2 procent
- Indien, 1 procent
- Övriga, 9 procent
- Tveksam, vet ej, 31 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.