Cirkusföreställningen Guds olydiga revben läser bibeln med feministiska glasögon

Guds olydiga revben är en idéhistorisk resa från antiken till Martin Luther med en feministisk historietolkning. Det handlar om sökandet efter kvinnans roll och röst, som inte tidigare fått komma fram. Att undersöka detta är en naturlig fortsättning på Tilde Björfors arbete med gränser och migration som hon och Cirkus Cirkör arbetat med i föreställningar som Borders, Limits och Movements.
Tilde, varför gör du scenkonst av en feministisk läsning av Bibeln?
– Jag har risker och möjligheter som livstema. Därför har jag valt cirkus som uttrycksmedel, där gör man det omöjliga möjligt just genom att överskrida sina begränsningar. Det handlar också om att överskrida gränser – att röra sig mellan konstformer, mellan cirkusdiscipliner, mellan scen och salong. För att lyckas med det krävs cirkulära organisationsformer, istället för pyramidala.
Cirkus Cirkör har sedan 1995 bjudit Sverige på nyskapande och uppkäftiga föreställningar med lika delar akrobatik som scenkonst. De tog nycirkusen till Sverige och fortsätter ständigt att utveckla vad begreppet kan innebära. Grundaren Tilde Björfors har på Dramaten regisserat barnföreställningen Kras (2018). Dramaten och Cirkus Cirkör har tidigare samarbetat i uppsättningen av Shakespeares Romeo och Julia 2002.
Gunilla Thorgren är författare och journalist. Under 1970-talet var hon en framträdande medlem i den feministiska organisationen Grupp 8. Hon har bland annat skrivit boken Ottar och kärleken som Malmö Stadsteater satte upp med stor framgång 2014.
Dramatiseringen av hennes bok från 2017, Guds olydiga revben, är en samproduktion med Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteater. Efter spelperioden på Dramaten kommer den att spelas på Malmö Stadsteater
Medverkande
Karoline Aamås
Sven Boräng
Ellen Jelinek
Michael Jonsson
Hamadi Khemiri
Anna Lagerkvist
Cecilia Lindqvist
Elin Klinga
Fouzia ”Fofo” Rakez
Marilén Ribot
Methinee Wongtrakoon
Dramatisering Lærke Reddersen
Bearbetning Martina Montelius
Regi Tilde Björfors
Cirkusinspicient Jesper Nikolajeff
Scenografi Fridjon Rafnsson
Ljusdesign Patrik Angestav
Musik och ljuddesign Samuel "LoopTok" Långbacka
Kostym Anna Heymowska
Peruk och mask Lena Strandmark
Guds olydiga revben, urpremiär den 21 mars, Stora scenen.
Nyckelord
Kontakter
Lena TörnerPressansvarig
Tel:0703-72 61 47lena.torner@dramaten.seBilder



Om
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Joakim Åhlund & Jockum Nordström live på Dramaten15.12.2025 12:42:43 CET | Pressmeddelande
Svindel av Sara Stridsberg, i regi av Rebecka Hemse och med musik av Joakim Åhlund hade premiär på Dramaten 2024. Efter totalt 48 föreställningen avslutas nu spelperioden med en exklusiv konsert med Joakim Åhlund & Jockum Nordström band i scenografin till föreställningen. Biljetterna till konserten släpps idag.
Spring Repertoire 2026 at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden9.12.2025 13:56:16 CET | Pressmeddelande
A brutal and humorous vision of the future by internationally acclaimed director Milo Rau, Swedish porn film Fäbodjäntan reimagined, a two-act drama by writer Alex Schulman, world premiere for The Misanthrope by Jens Ohlin and Hannes Meidal and a newly written space epic based on Stanisław Lem’s novel Solaris. All this and much more on Dramaten’s stages this spring.
Från skiss till scen – Dramaten visar vägen mot en hållbar kostymbransch28.11.2025 11:55:02 CET | Pressmeddelande
Under hösten gick startskottet för Branschdialogen Scener för hållbarhet där Stockholms och Uppsalas större scener möttes för att dela kunskap och erfarenheter om miljöfrågor. Nu avslutar Dramaten höstens arbete kring hållbarhet med ett publikt samtal om kostymtillverkning. Hållbar kostym – från skiss till Stora scenen äger rum i Dramatenbaren 8 december, klockan 17.00.
Hamlet återuppstår på Stora scenen hösten 202627.11.2025 12:55:00 CET | Pressmeddelande
Mattias Anderssons publik- och kritikersuccé Hamlet – The Death of Theatre ges för sista gången på Elverket i december då Dramaten lämnar scenen efter trettio år. Föreställningen har varit slutsåld sedan premiären men nu kan Dramaten glädja publiken med att den får nypremiär 3 oktober 2026 – med Gustav Lindh och Gizem Erdogan som Hamlet och Ofelia. Biljetterna släpps idag.
Dragdrottningarna Lillan och Tjorven tillbaka med teaterguidningar26.11.2025 09:13:16 CET | Pressmeddelande
Under mellandagarna kommer barnen återigen få gå bakom ridåerna till teaterns värld tillsammans med dragdrottningarna. Deras teaterguidning börjar och slutar i Lejonkulan där en jakt på självaste Thalia tar vägen förbi Stora scenens salong och Marmorfoajén där barnen får skriva en egen pjäs.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum