Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift

Den 8 mars 2019 släpps ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Papillon 2016 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Papillon 2016 fick 92 poäng av Wine Advocate

Historien om Orin Swift är en fascinerande berättelse om en ung och framsynt Dave Phinney som efter att ha blivit förälskad i vin under sina studier i Italien börjar arbeta hos Robert Mondavi. Med en stark känsla att bygga något unikt skapade han 1998 Orin Swift i Kalifornien och framgångarna väntade inte på sig. Med kraftfulla viner och konstnärliga och uttrycksfulla etiketter skapade han ikoniska viner. Fokus ligger på att alltid ha tillgång till de bästa druvorna från olika ursprung i Kalifornien och varje årgång är unik i både druvblandning och uttryck.

Papillon 2016, Napa Valley är en hyllning till de klassiska Bordeaux blandningen men med Napa Valleys uttryck. Druvorna kommer från klassiska vingårdar i Napa Valley samt Atlas Peak och St. Helena AVA:s. Vinet är lagrat i 15 månader på Franska ekfat och av dessa är 45% nya.

Vinet är ett stort vin med kraft och elegans. Doften är fullpackad med svarta vinbär, björnbär och vaniljstinn cigarrbox. Smaken är stor med aromer av mörka plommon, fänkål och svara vinbär. Vinet har en tydlig mineralitet och avslutet bjuder på sandiga tanniner och en lång eftersmak som för tankarna till björnbär och läder.

Etiketten till vinet Papillon är fotat av Daves vän och vinmakare Greg Gorman och föreställer händerna på en av vingårdsarbetarna. Detta är essensen i hans konstnärliga syn på hur vin ska uttryckas och presenteras.

Orin Swift Papillon finns i Systembolagets tillfälliga sortiment, 120 flaskor och lanseras 8 mars 2019. Producenten heter Orin Swift och vindistriktet Napa Valley i USA. Druvsorterna är Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit Verdot, Malbec, Cabernet Franc and Petite Sirah Alkoholhalten är 15,7% och Artikelnummer 92240-01, Priset är 726 kronor .

För mer information, vänligen kontakta;
Michael Mobach, produktchef på Spring Wine & Spirits, michael.mobach@springwine.se

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Pasqua, Codorníu, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Plantation Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Lätt tillökning i fast sortiment – Spring Village Pinot Noir23.2.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 1 mars lanseras ett efterlängtat tillskott i Spring Village-familjen på Systembolaget – Spring Village Pinot Noir. Nykomlingen är en frisk pinot noir i en lättare stil från regionen South Eastern Australia, tappat på en smart enliters PET-flaska med skruvkork. PET-flaskan lämpar sig mycket bra för utflykter eller grillmiddagar utomhus i och med att den är oerhört tålig och lätt att bära med sig. PET-flaskan charmar dessutom ytterligare med att ha en mycket lägre klimatpåverkan än en motsvarande flaska i glas*. Själva vinet har en underbart lätt och fruktig profil med bäriga toner som matchas perfekt till ljust kött, sommarens första primörer eller plockmat. Spring Village Pinot Noir lanseras i Systembolagets fasta sortiment den 1 mars, artikelnummer: 276221, 99 kr + pant 1 kr.

Spring Wine & Spirits startar nytt grönt samarbete med argentinska Domaine Bousquet20.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Under våren 2024 får Spring Wine & Spirits tillökning i producentportföljen. Detta i form av välrenommerade och prisbelönta Domaine Bousquet med sina högt belägna vingårdslägen i Tupungato, Valle de Uco i Argentina. Producenten är den största exportören av ekologiskt vin från Argentina, med samtliga av sina drygt 300 hektar vingårdar ekologiskt certifierade. Produktrangen består av flera olika varumärken, med den svenska konsumentfavoriten Cameleon Bonarda i spetsen. Samarbetet med Spring Wine & Spirits implementeras succesivt under våren 2024 och omfattar all försäljning på både Systembolaget och Horeca.

Elegant och väldesignad nyhet från Puglia – Exire negroamaro primitivo16.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 1 mars lanserar Spring Wine & Spirits en elegant smakupplevelse från Apulien i utvalda Systembolagsbutiker - Exire negroamaro primitivo. Vinet, som kommer från Italiens klack - Puglia, är tappat på en elegant lättviktsflaska som man gärna har med sig som gå-bort-present eller låter stå framme på middagsbordet. Den smakfulla designen gör ett gott första intryck och väl inne i flaskan döljer sig ett medelfylligt vin med silkeslena tanniner, toner av mörk björnbärsfrukt och en välavvägd ekfatskaraktär. Dess imponerande längd och välbalanserade syra gör det till en utmärkt följeslagare till det italienska köket. Artikelnummer: 58516, 121 kr.

Sverigepremiär från Ingrid Groiss - Groiss Ried auf der Henne Riesling12.1.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 19 januari får Sverige för första gången någonsin tillgång till den ekologiska pärlan Groiss Ried auf der Henne Riesling med årgång 2022. Vinet, som kommer från den prisbelönta vinmakerskan Ingrid Groiss, lanseras med 480 buteljer exklusivt i tillfälligt sortiment. Vinet är underbart komplext och har en stor doft med inslag av aprikoser, apelsinblommor och mineral. Smaken är piggt örtig och frisk med fruktiga inslag av citronzest och persikor. Avslutet är mjukt sötfruktigt med en mineralig struktur, ett uns sälta och en perfekt balanserad syra. Artikelnummer 92700, 299 SEK.

Prisvinnande Dark Horse Zinfandel lanseras på klimatsmart PET-flaska10.1.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu lanseras den prisvinnande Dark Horse Zinfandel på klimatsmart PET-flaska. Sverige blir först ut att lansera den nya förpackningen med ett innehåll som sedan tidigare vunnit flertalet priser. Dark Horse har sedan starten 2010 haft en vision om att leverera viner som överträffar konsumentens förväntningar när det gäller kvalitet, design och pris. Den här produkten är ett skolboksexempel på detta då den levererar långt över förväntan givet prisbilden. Dark Horse Zinfandel är ett medelfylligt, generöst och friskt vin med en bra tanninstruktur som avslutas med peppriga toner och en varm kryddighet. Artikelnummer: 4645, 113 kr.