CUPRA förstärker sitt team för att lansera en Europeisk offensiv

> CUPRA har befäst sin struktur genom att öka personalstyrkan med 50%
> Tyskland, Spanien och Storbritannien var de bästa marknaderna under 2018
> CUPRA har inlett 2019 genom att tredubbla försäljningen och nå 3 600 sålda enheter
Martorell, 05-04-2019 – Efter att ha fängslat världens bilälskare vid den Internationella bilsalongen i Genève 2019 med premiären av CUPRA Formentor, åkte CUPRA tillbaka till garaget för den officiella presentationen av sitt ledningsteam.
Med SEATs VD Luca de Meo, som ordförande, kompletteras CUPRA-teamet av Wayne Griffiths, VD för CUPRA; Antonino Labate, chef för strategi, affärsutveckling och verksamhet, Jaime Puig, chef för CUPRA Racing, Alejandro Mesonero-Romanos, Designchef, Mauro Pierallini, Produktchef; Khaled Soussi, försäljnings- och marknadschef, och Xavier Serra, chef för Racing Engineering.
Ett år efter sin födelse har CUPRA befäst sin struktur och har ökat sin personalstyrka med 50%, upp till 70 heltidsanställda. Märket överträffade alla prognoser under 2018 och fick 40% försäljningstillväxt för sina modeller under förra året, upp till 14 400 sålda enheter. Tyskland toppade försäljningsrankningen med mer än 6 000 sålda enheter medan Spanien och Storbritannien tog de andra pallplatserna, där båda överskred 1 500 enheter.
Medan CUPRAs mål för 2019 består av att förstärka sin marknadspositionen, komplettera distributionsnätverket och fortsätta utbildningen av CUPRA Masters har märket fäst blicken på att genomföra en europeisk offensiv.
CUPRA siktar på att under 2019 förbättra resultaten från det första året: ”Medan Tyskland, Spanien och Storbritannien förväntas att fortsätta vara våra nyckelmarknader under 2019 ökar vi vår närvaro i Europa med lanseringen av CUPRA Ateca och en stark inledning av Leon CUPRA med en väsentlig ökning i Frankrike, Schweiz och Österrike. Dessutom kommer vi utöka närvaron av CUPRA i våra strategiska regioner på andra kontinenter som Nordafrika och Latinamerika”, sa CUPRAs VD Wayne Griffiths.
Ett nätverk av specialister
För att nå expansionsmålen håller märket på att upprätta ett distributionsnätverk av utvalda försäljningspunkter eller CUPRA-specialister. CUPRA har redan ett eget utrymme hos 210 SEAT-återförsäljare runt världen och kommer att utöka till ännu fler under året. Utrymmena, som kallas CUPRA Corners, är designade utifrån märkets moderna identitet som tar inspiration från en modern, sofistikerad tolkning av ett garage. Dessutom kommer CUPRA ha sina egna flaggskeppsbutiker på ikoniska platser runt världen.
CUPRA-nätverket kommer ha särskilda delar och tillbehör för CUPRA-kunder med noggrant utvalda tillval som specialdesignats för varje modell. En exklusiv livsstilskollektion, körkurser och exklusiva evenemang kommer också vara en del av CUPRAs värld. Företaget har utbildat mer än 240 CUPRA Masters som ansvarar för att förmedla CUPRA-upplevelsen till kunden.
På rätt väg
Början på 2019 har bekräftat den positiva trenden från förra årets resultat. CUPRA avslutade de första två månaderna med att leverera 3 600 bilar vilket är 101,4 % mer än samma period föregående år. Denna tresiffriga tillväxten kompletterades av tillkännagivandet av CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats av märket. Denna konceptbil är märkets manifest, med 100 % CUPRA-DNA, kommer att lanseras på marknaden 2020.
Vid sidan av CUPRA Formentor presenterade märket även CUPRA Ateca Special Edition under Internationella bilsalongen i Genève 2019, med ökad prestanda och sofistikering. Utöver CUPRA Ateca och CUPRA Formentor planerar CUPRA att presentera fyra nya modeller före 2020 för att fördubbla försäljningen under de kommande tre till fem åren.
Nyckelord
Kontakter
Helena Tufvesson
PR- & Marknadschef
+46 (0)706 164 78 37
helena.tufvesson@seat.se
Bilder
Dokument
Om
CUPRA är ett exklusivt märke för unika människor som är designat för att fängsla kunderna och möta alla bilälskares förväntningar vad gäller unik karaktär, sofistikering och prestanda. Det har inte tagit lång tid sedan märket grundades för CUPRAs resultat att visa sig starka. Under 2018 ökade försäljningen med 40 % jämfört med föregående år och statistiken visar 14 400 sålda enheter. Vid sidan av lanseringen av nya modeller kommer CUPRA också att hålla motorsports- och racingkänslan vid liv genom att delta i racingserien TCR. CUPRA-världen är levande och redo att övervinna en ny grupp entusiaster på mer än 280 platser och hos återförsäljare runtom i världen
Följ CUPRA Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige
SEAT-koncernen uppvisar ett rekordresultat på 633 miljoner euro i en omvärld som kräver ökad flexibilitet för framtiden13.3.2025 16:28:30 CET | Pressmeddelande
SEAT-koncernen har presenterat sina finansiella resultat för 2024 samt sina framtida strategiska mål för att möta de pågående utmaningarna inom fordonsindustrin. Förra året uppvisade koncernen enligt International Financial Reporting Standards (IFRS) ett rekordresultat på 633 miljoner euro, vilket motsvarar en ökning med 1,3 % jämfört med 2023. Årsomsättningen växte till rekordhöga 14,5 miljarder euro, 1,4 % mer än föregående år. Försäljningsresultatet förblir stabil på 4,4 %. Resultaten stärker koncernens förtroende för styrkan i sin strategi för att möta nuvarande och framtida utmaningar. "Efter ett mycket intensivt år har vi haft de bästa finansiella resultaten i vår historia. 2024 års rekordsiffror är en konsekvens av vårt arbete under de senaste 5 åren för att bygga en mer lönsam framtid för vårt företag. Det är dock tydligt att den trefaldiga utmaningen med inbromsningen av BEV, ökad konkurrens från Kina och ett instabilt tarifflandskap är betydande och kräver mer flexibilitet nä
CUPRA går samman med Kiro Race Co inför kommande Formel E-säsong3.12.2024 11:04:16 CET | Pressmeddelande
CUPRA startar ett nytt kapitel i Formel E genom att gå samman med Kiro Race Co. Det nya CUPRA KIRO-teamet kommer att kämpa om prispallen i världens mest prestigefyllda e-racingtävling.
Nya CUPRA Terramar finalist i Årets Bil 202515.11.2024 12:09:48 CET | Pressmeddelande
Listan på finalisterna för Årets Bil 2025 har nu presenterats, och vi kan med glädje meddela att nya CUPRA Terramar är en av de sju kandidaterna.
CUPRA Tavascan får högsta betyg i Euro NCAP13.11.2024 15:15:27 CET | Pressmeddelande
CUPRAs första helt eldrivna SUV, Tavascan, tog hem toppbetyg med fem stjärnor i Euro NCAPs krävande säkerhetstester. Med toppresultat i alla säkerhetskategorier "skydd för vuxna", "barnsäkerhet", "skydd för oskyddade trafikanter" och "hjälpsystem som standard", befäster Tavascan sin position som en av de säkraste bilarna på marknaden.
SEAT S.A. redovisar ett rörelseresultat på 415 miljoner euro under de första nio månaderna av 202431.10.2024 13:48:10 CET | Pressmeddelande
SEAT S.A. rapporterar ett rörelseresultat på 415 miljoner euro för januari-september 2024, trots utmaningar för den globala fordonsindustrin, vilket visar företagets motståndskraft. Leveranserna ökade med 7,7 procent till totalt 422 100 fordon, drivet av den starka prestationen hos företagets varumärken CUPRA och SEAT.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum