Orkla satsar ännu mer på Maskrosbarn
Stockholm, 10 april: Samarbetet inleddes redan för fem år sedan men går nu in i en intensivare fas med flera inplanerade aktiviteter, både för Maskrosbarns barn och ungdomar men även för att sprida kunskap och kännedom om organisationen. Cirka 500 000 barn och ungdomar i Sverige har minst en förälder med missbruk eller som mår psykiskt dåligt.
– Alla ungdomar har inte samma förutsättningar. Att bidra till positiv samhällsförändring är viktigt för oss och genom det ekonomiska stödet och olika aktiviteter för ungdomarna kan vi göra stor skillnad. Vi vet att ungdomarna uppskattar våra produkter och det är glädjande för oss att veta att vi kan bidra till att till exempel förgylla deras torsdagsträffar och läger, säger Viktoria Thormark, marknadschef på OLW.
Maskrosbarn fokuserar mycket på att skapa härliga och roliga saker för barn och ungdomar, både genom kommunikation och genom sitt bemötande vilket gör att organisationen attraherar många. I Stockholm anordnas varje vecka Torsdagsmys med aktiviteter. Man erbjuder även veckovis stöd av en vuxen coach, stödsamtal, chatt och både helg- och lovläger. Verksamheten finns främst i Stockholm och Göteborg men oavsett var i landet man bor erbjuds coach online, chatt och lovläger.
– Många tror att det bara är fokus på det jobbiga men så är det inte. Vi bekräftar barnens värde, tar dem på allvar och ser deras behov. Vi behandlar dem som jämlikar med utgångspunkten att ungdomarna är i centrum. Våra Torsdagsmys ger dem en stund av trygghet och det är vanligt att man tar med sig kompisar man vet har det svårt. Det är skönt att få komma hit och se att det finns andra som är i samma situation, berättar Denise Madsen, en av Maskrosbarns grundare.
Det spelar stor roll att alla som jobbar i stöd själva är maskrosbarn. Barnen själva säger att det är det viktigaste för att man förstår vad de menar. De som arbetar inom organisationen vet av erfarenhet vilka tankar och känslor som finns och genom det blir man också viktiga förebilder. Många av ungdomarna har blivit kvar som ledare, volontärer eller på kontoret.
– Vi tror på modellen att bygga långsiktiga och kvalitativa relationer även med våra partnerföretag. Relationen är viktig och kanske lite unik. Orkla har varit en tongivande partner och en bidragande del av vår utveckling. Nu fördjupar vi samarbetet och gör en nystart för att kunna garantera långsiktigheten för våra barn vilket är det absolut viktigaste för oss, säger Alexander Rosenberg, samarbetsansvarig Maskrosbarn.
Nyckelord
Kontakter
Ulrika StenKommunikationschef
Tel:010-142 55 50ulrika.sten@orkla.seBilder
Dokument
Om
Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB
Orkla Confectionery & Snacks Sverige gör livets små stunder större. Vi är en ledande aktör inom kex, snacks och konfektyr med älskade och starka varumärken som OLW, Naturchips, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago, SMASH!, Panda och Anyday i vår portfölj. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets produktionsanläggningar finns i Filipstad (snacks), Kungälv (kex/kakor) och Nöbbelöv (potatislager). Bolaget, med ca 600 medarbetare, omsätter ca 1,3 miljarder kronor årligen.
Följ Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB
Bok och kex för en inspirerande och god lässtart25.3.2019 11:55:54 CET | Pressmeddelande
Att ge alla barn en god lässtart är målet för boken ”Hur låter bokstaven?” och Brago Bokstavskex. Tillsammans gör de nu en satsning för att inspirera och visa på hur barns läsinlärning kan stimuleras på ett lekfullt sätt, ett sätt som dessutom har stöd i forskning. Hur det går till visar bokens författare senare i veckan på BARNmässan i Karlstad.
OLW utökar (tillfälligt) sitt veganska utbud15.3.2019 10:37:45 CET | Pressmeddelande
Baljväxter har blivit ett populärt komplement till de vanliga potatischipsen och både linschips och kikärtschips har det senaste året sett dagens ljus. Allt fler konsumenter väljer också att utesluta animaliska produkter ur sin kost. OLW lanserar nu en vegansk limited edition nyhet – Kikärtschips Fresh Salsa.
Årets goda sommarnyhet – favoritchipsen tillbaka på hyllorna!14.3.2019 09:11:00 CET | Pressmeddelande
Förra året lanserade OLW två sommarchipssmaker – Creamy Summer BBQ och Grilled Cheddar Chillies. Potatischipsen, som var en limited edition under sommaren, gjorde omedelbart succé. På konsumenternas begäran, och lagom till att längtan efter sommaren sätter in, gör chipsen nu äntligen en efterlängtad comeback i butik.
Goda och nyttiga snacks ”on the go” - Granola Bites18.2.2019 13:47:51 CET | Pressmeddelande
Hälften av alla måltider som äts idag är mellanmål och 9 av 10 snacksar flera gånger om dagen. Med tanke på hur ofta vi äter något mellan måltiderna är det viktigt för många att mellanmålet är nyttigt såväl som gott. Anyday lanserar två goda Granola Bites som är ugnsrostade, utan tillsatt socker och veganska.
Lyxig lakrits i två nya smaker5.2.2019 14:33:05 CET | Pressmeddelande
Sedan 1927 har Panda tillverkat lyxigt god lakrits av de bästa råvarorna. Nu matchar Panda salt lakrits med ett lent överdrag av mjölkchoklad och med salmiak– eller hallonpuder. Resultatet blir två smakrika godbitar för lakrits- och chokladälskaren att njuta av.