Företagarna ger bra betyg till kommunens service
I dag presenterade SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) sin rapport om hur företagare uppfattade kommunens myndighetsutövning 2018. För Norrköpings kommun ligger NKI (nöjd-kund-index) på samma nivå som året innan.
– Vi vill ha en återkoppling på vad företagarna som varit i kontakt med oss tycker. Genom undersökningen får vi besked från företagarna vad de är nöjda med och vad de tycker vi behöver bli bättre på och vi jobbar hårt för att bli bättre och ständigt utveckla oss, säger Pontus Lindblom näringslivsdirektör.
Kommunerna som ingår i undersökningen ger ett snitt på NKI 72 av 100 möjliga. NKI-värde 72 innebär att företagare generellt sett är nöjda med kommunernas service. Som jämförelse får statliga myndigheter i genomsnitt ett NKI-värde på 58 och Skatteverket som bästa myndighet ett NKI på 70 i Svenskt Kvalitetsindex branschstudier. Norrköping hamnade på NKI 73, vilket är samma nivå som föregående år.
Rapporten visar att det finns ett starkt engagemang för företagsfrågor bland Sveriges kommuner och att företagarna samtidigt blir allt nöjdare med kommunernas service.
– Ett bättre företagsklimat är prioriterat av oss i Kvartetten. Min personliga åsikt är att vi kommer att se ännu bättre siffror framöver och det grundar jag på den återkoppling jag fått från företagare, säger kommunalrådet Reidar Svedahl (L).
Jämfört med andra kommuner i undersökningen tappar Norrköping från plats 70 till plats 90 även om index är oförändrad. Det beror på att fler kommuner har förbättrat sina siffor.
NKI-värde för kommuner i Östergötlands län:
- Mjölby kommun, NKI 78
- Norrköpings kommun, NKI 73
- Linköpings kommun, NKI 70
- Finspångs kommun, NKI 70
- Motala kommun, NKI 69
SKL har sedan 2010 gjort sex så kallade öppna jämförelser av hur nöjda företagare är med kommunernas service och effektivitet i myndighetsutövningen. Kommunernas genomsnittliga NKI-värde (NKI: Nöjd kund-index) har ökat vid varje tillfälle, från 66 till 72 av 100 möjliga.
– Kommunerna utvecklar systematiskt sin företagsservice. Det är en central del i arbetet för ökad tillväxt och ett bättre lokalt företagsklimat. Det är glädjande att arbetet ger konkreta resultat, säger Katrien Vanhaverbeke, chef för sektionen för lokal och regional utveckling på SKL.
Fakta om mätningen
Cirka 30 000 företagare har bedömt kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. 184 kommuner och 11 gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen. SKL:s undersökning görs i samverkan med Stockholm Business Alliance.
Mer information samt hela rapporten finns att läsa på SKL:s webbplats.
Kontakt:
Pontus Lindblom
Titel: Näringslivsdirektör, Norrköpings kommun
Telefon: 070-667 27 40
Reidar Svedahl (FP)
Titel: Kommunalråd
Telefon: 011-15 11 08
Britt Forsberg
Titel: Näringslivsutvecklare, Näringslivskontoret, Norrköpings kommun
Telefon: 0730-20 22 84
_______________________________________________________
Avsändare: Andreas Schander, presskommunikatör
Telefon: 072-598 66 75
Bilder
Om
Följ Norrköpings kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Norrköpings kommun
Ny drift av bastun i Inre hamnen – öppning planeras till försommaren24.4.2025 10:00:43 CEST | Pressmeddelande
Klätterhallen i Norrköping AB tar över driften av bastun i Inre hamnen, efter avtal med Norrköpings kommun. Utöver bastun kommer de också att sköta kiosken vid bad- och bryggområdet.
Norrköping fortsätter klättra i undersökning av företagsklimatet23.4.2025 10:02:58 CEST | Pressmeddelande
Norrköping fortsätter att förbättra sitt företagsklimat. Det visar den senaste mätningen genomförd av Stockholm Business Alliance (SBA) och Sveriges kommuner och regioner (SKR). I SBA:s mätning av Nöjd-Kund-Index ligger Norrköping på fjärde plats bland kommuner med över 40 000 invånare.
Ökade anslag till Kunskapens hus, föreningar och Kulturskolan16.4.2025 12:42:53 CEST | Pressmeddelande
Kultur- och fritidsnämnden beslutade idag (16 april) att avsätta 1 500 000 kronor till att stärka och vidareutveckla Kunskapens hus. Nämnden beslutade också att höja medlemsbidragen till föreningar och att godkänna ett investeringsprojekt för köpa in fler instrument till Kulturskolan.
Carl Bartler blir ny kommundirektör i Norrköping7.4.2025 13:55:34 CEST | Pressmeddelande
Carl Bartler blir ny kommundirektör och vd för Norrköping Rådhus AB. Han kommer närmast från en motsvarande tjänst i Varbergs kommun.
Norrköping tar plats i sin vision för framtiden31.3.2025 12:12:38 CEST | Pressmeddelande
Måndag den 31 mars klubbades Norrköpings kommuns nya vision som ska genomsyra hela kommunens arbete och sätta riktningen för framtiden. Visionen, som tagits fram i bred dialog med Norrköpingsborna, fokuserar på att skapa, en kommun med stark framtidstro, där tillväxt, lärande och utveckling går hand i hand med trygghet, inkludering och en levande landsbygd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum